Nejnovější zprávy: Učni z Valašských Klobouk sestavili dvě tatrovky, jezdit s nimi budou silničáři Zrekonstruované Sluneční lázně se otevřou na konci května

Společnost

Kroměříž chce zamezit střety cyklistů s auty i chodci

​Kroměřížská radnice postupně mění dopravní značení tak, aby zvýšilo komfort a bezpečnost cyklistů v městském provozu.


Autor: Město Kroměříž

Ne všem pojmům a značkám však lidé rozumí a umí se jimi řídit. „Město již druhým rokem pracuje na realizaci změn v cyklodopravě souvisejících s Plánem městské mobility. Snažíme se, aby cyklisté nebyli ohrožováni automobily a také sami nepůsobili problémy třeba chodcům,“ řekl místostarosta Karel Holík.

Obyvatelé města zaznamenali nové vodorovné značení v některých částech města, které vymezuje prostor pro jízdní kola nebo řidiče motorových vozidel upozorňuje na možný výskyt cyklistů v silničním pruhu – cyklopruhy a cyklopiktogramy, v některých místech vznikají dělené stezky, jinde pak stezky smíšené. Právě provoz na smíšené cyklostezce, která již funguje například v Obvodové a Spáčilově ulici, není všem uživatelům zcela jasný.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že tam, kde je zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. Přestože zákon nepracuje s pojmem „stezka pro chodce a cyklisty“, ale pouze s obecným označením „stezka pro cyklisty“, platí povinnost používat tuto stezku i pro chodce.

„Stezky pro cyklisty se vždy vyznačují příslušným svislým a vodorovným dopravním značením, přičemž v případě svislého dopravního značení se jedná o dopravní značky příkazové, které přikazují cyklistům a případně i chodcům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky. Chodci a cyklisté tak jdou - jedou v jednom směru ve společném jízdním pruhu stezky. Pro bezpečnost pěších i cyklistů je dobré se v daném směru držet přirozeně vpravo. V létě připravíme cykloweb, na kterém vše vysvětlíme,“ doplnil koordinátor městské mobility Martin Gabryš.