Nejnovější zprávy: ​Večerní lampionové prohlídky Zoo Zlín a zámku Lešná ​U Bzence byla zahájena stavba dalšího úseku D55, který přiblíží Zlínský kraj k Vídni

Byznys

​Češi jsou bazénová velmoc, říká podnikatel Lukáš Zimčík

Deset let práce v tvrdé konkurenci má za sebou podnikatel Lukáš Zimčík. Deset hodin denně v byznysu je pro něho standard, dříve to bylo ještě časově náročnější. Se svojí značkou H2O COOL se i díky pomoci svého týmu prosadit dokázal.


Autor: Dalibor Glück

Značka vznikla v roce 2011, když se Lukáš Zimčík propojil se zavedenou firmou svého obchodního partnera stavební chemii pod názvem SILCO Česká republika s.r.o., kterou znal prakticky každý. „Napadlo nás rozšířit její portfolio o divizi bezchlorových dezinfekčních prostředků pro bazény a vířivky. Je důležité říci, že se portfolio produktů následně rozšířilo o produkty pro domácnosti, školy a školky, kanceláře, hotely a restaurace, úklidové společnosti, obecní úřady a další, kde je nutné použití dezinfekčních prostředků. Dezinfikovat, likvidovat bakterie, viry, plísně a řasy. A díky tomu vznikla nová značka produktů H2O COOL,“ vysvětluje Lukáš Zimčík.

Jaké ty začátky byly?

Začátky jsou vždy složité a náročné. Seznamováním se s legislativou, obchodní strategií, cenotvorbou a dalšímy nezbytnými úkony k vedení nové divize bezchlorových produktů. Zkušenosti jsem získával každým dnem. Díky mému obchodnímu partnerovi, který již vyráběl stavební chemii SILCO, to bylo o něco jednodušší. Začal jsem aktivně hledat další možnosti, jak bychom mohli partnerům a zákazníkům nabídnout více produktů. Prvně začala bezchlorová řada pro bazény a vířivky a následně kompletní řada na povrchy a plochy. Snadné to nebylo, protože na tomto trhu operovala celá řada zavedených firem.

Přesto jste usoudil, že prostor pro dalšího výrobce existuje?

Nedávali jsme si žádné velké cíle. Věděli jsme, že nás čeká tvrdý konkurenční boj. Byly tu firmy jako Sanytol, Ekolab a další společnosti i ty mezinárodního charakteru s větším finančním zázemím. Nechtěli jsme být překupníky, chtěli jsme vyrábět, míchat. Byla to mravenčí práce. Všechno jsme museli registrovat, vyhovět všem legislativním požadavkům, permanentně komunikovat se zákazníky. Bylo to časově a hlavně finančně náročné. Ale podařilo se.

Od začátku jste si všechno sami vyráběli?

Výrobní procesy jsme nastudovali i díky spolupráci s našimi dodavateli surovin. U základní suroviny pro výrobu produktů jsme absolvovali testování kvality a funkčnosti u Státního zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě, Praze, či u akreditované laboratoře Chemila Hodonín. Účinnost byla velmi dobrá, získali jsme protokoly, certifikáty, díky kterým jsme mohli začít s prodejem produktů H2O COOL.

Což je pro mnohé podobné začínající projekty mnohdy neřešitelný problém, který ne každý dokáže zvládnout.

Prodávat jsme začali hned. Měli jsme výhodu propojení na obchodní síť, kterou disponoval můj obchodní partner ze společnosti SILCO Česká republika s.r.o. Samozřejmě jsme začínali v nízkých obratech. Bavíme se řádově o jednotkách, popřípadě desítkách zákazníků. Ovšem ti, kteří do toho šli s námi od začátku, zůstali a spolupracujeme s nimi dodnes.

Kolik rozjezd takové firmy stojí, v kolika lidech jste začínali?

Měli jsme v té době jediného zaměstnance – mě. Poměrně rychle jsme si vytvořili úzký tým kolegů a externích obchodních zástupců. Řešili jsme úkony od samotné legislativy, přes výrobu a prodej až po administrativu, servis, komunikaci se zákazníky a marketing. Díky tomu jsme neměli až tak vysoké náklady. Tudíž jsme dokázali výrazně eliminovat riziko vysokých nákladů na měsíční provoz společnosti. Pro úspěšný rozvoj naší společnosti bylo nezbytně nutné, abychom pracovali až na dřeň. Postupem času jsme začali nabírat další brigádníky, posléze i zaměstnance.

Nicméně dnes máte obraty v řádech milionů. Kdy přišel zlom, díky kterému jste si řekli, že to nejhorší máte za sebou?

Rostli jsme pomalu a postupně. Klíčovým rokem byl rok 2017, kdy se nám podařilo dostat na slovenský trh. Díky této expanzi jsme skokově zvýšili obrat a měli tak finance na další investice a rozšíření. Následujícím milníkem byl rok 2018, kdy jsme vytvořili privátní značku pro společnost zaměřenou na vířivé vany. Jedná se o pražskou značku Spa studio. Tato společnost své výrobky spojuje s prodejem našich dezinfekčních prostředků pro vířivé vany a wellness centra. Pro obě strany je to výhodný obchod.

Jak jste se s nimi spojili?

Zákazník byl osloven standardním způsobem ohledně nabídky na rozšíření portfolia produktů pro jejich zákazníky o bezchlorovou řadu. Díky vzájemné spolupráci jsme dokázali rozšířit prodej těchto produktů i ve Francii. Aktuálně dokončujeme registrace pro maďarský trh. Bohužel u dezinfekčních zákonů chybí jednotná evropská legislativa, takže musíme protokoly a certifikáty řešit v každé zemi zvlášť. V každé zemi se musíme řídit podle legislativ, které daná země stanovuje. Samozřejmě se k tomu vážou i poplatky.

Slavíte deset let výročí. Jaká je tedy aktuální situace vaší společnosti, zaměstnanci, obrat?

Obratem se blížíme třiceti milionům. Náš tým se skládá z deseti zaměstnanců. Čtyři ve výrobě, tři v administrativně, dva obchodní zástupci a já. Velice nám pomohl covid, díky kterému jsme se dostali více do povědomí zákazníků. Velcí hráči měli v březnu 2020 vyprodáno z důvodu prodeje do zahraničí, my měli plné sklady, proto jsme mohli okamžitě vyhovět každému, kdo naše věci poptal. Covid nám otevřel dveře do firem, které jsme v té době třeba ani neznali. Některé se ozvaly samy, jiné jsme oslovili my. Chtěli jsme této příležitosti využít. Věnoval jsem se v této složité době obchodu na sto dvacet procent, prakticky jsem manželku ani děti neviděl.

Lidé navíc nemohli cestovat, koupat se ale v letních parnech chtěli.

Přesně tak. Česko je bazénová velmoc v počtu bazénu na počet obyvatel. Během pandemie jsme měli rekordní prodeje bazénové chemie za historii naší firmy. Letos to bude podle všeho taky zajímavé, protože ne všichni lidé vyrazí někam na dovolenou, ale budou chtít trávit léto doma na zahradách ve svých bazénech.

Covidoví zákazníci už zůstali?

Zhruba šedesát procent ano. I proto, že jsme nabízeli aktivní komunikaci a veškerý servis a služby. Preventivní dezinfekce má dnes díky epidemii úplně jiný význam. Je to pro člověka nutností, na kterou dříve ne všichni mysleli.

Jak se vám daří prodávat v Evropě?

Jsme v Česku a Slovensku, chystáme Maďarsko, Rakousko, Německo. Polsko. Kamennou prodejnu nemáme. Fungujeme pouze online. Zásadní jsou pro nás velkoobchody. Navázali jsme spolupráci s obchodními giganty Mall.cz a Alza.cz. I díky vzájemné spolupráci jsme naše produkty více zpropagovali a tím získali další nové zákazníky a partnery.

Jak velké procento obratu vám dělají tito velcí prodejní hráči? Neobáváte se propadu obratu, pokud by jeden z nich z jakýchkoliv důvodů vypadl?

Je to tak, že asi deset největších odběratelů nám dělá jednu třetiny obratu. Takže výpadek kteréhokoliv z nich bychom asi pocítili, ale ne příliš drasticky. Myslím si, že nemají důvod nás opouštět. Mají z prodeje procentuální ohodnocení, a to se zde nebavíme o stokorunách. I přesto důsledně pracujeme na získávání dalších obchodních partnerů a zákaznické sítě.

Blíží se sezona zahradních bazénů. Sklady už máte plné?

Na bazénovou sezonu jsme samozřejmě připraveni. Víme, že zákazníci se budou vracet a věříme, že přijdou noví. Naše bezchlorové bazénové sady jsou kvalitní, nemluvě o tom, že si držíme konkurenceschopné ceny. Já osobně se na letní sezónu těším. Ovšem pozor, náš záběr je mnohem, mnohem širší.

Například?

Restaurace, kavárny, školy, školky, obecní úřady, státní úřady, městské firmy, domovy pro seniory, úklidové společnosti, veterinární kliniky, to všechno jsou naši stávající ale i potenciální zákazníci. Tam všude potřebují dezinfekci. Menší firmy nebo ideálně obce pro nás mají největší potenciál. Dokážeme jim nabídnout adekvátní cenu a široký sortiment zboží. Myslím, že s výběrem u nás problém mít nebudou a veškeré zboží máme skladem ihned k odeslání. Některým obcích nebo městům (Uherský Brod, Vlčnov, Slavkov ale třeba i Plzeň) jsme během pandemie pomáhali s dodáním dezinfekčních prostředků na ruce a povrchy symbolicky za korunu, dezinfekci jsme rozdávali i menším firmám a lidem.

Ocenili to poté starostové?

Někteří ano, jiní ne. Z některých se stali pravidelní zákazníci. Vidíme v tom nicméně velký potenciál, dezinfekční prostředky obce a města potřebují a budou potřebovat permanentně. Tam si nemohou dovolit to podcenit. Obecní úřady, to jsou pro nás ideální partneři, jelikož pod ně spadají školy nebo školky, knihovny, zdravotní střediska nebo taky sportovní oddíly.

Co konkurence?

Ano konkurence je veliká. Třeba Sanytol je tu delší dobu, ale Savo začalo s výrobou těchto bezchlorových prostředků 3 možná 4 roky dozadu. Samozřejmě mají větší možnosti finanční a distribuční, výrobní i logistické. Ale my se držíme pořád určitě v TOP 10, v polymerové dezinfekci pro bazény a vířivky jsme mezi nejlepšími na trhu.

Kde vidíte vaši firmu za pět, deset let? Kam směřujete?

Určitě nechceme jít cestou nějaké bláznivé expanze, hromadného nabírání zaměstnanců a překotné honby za obratem. Čím víc lidí, tím víc problémů. Chceme se prosadit i na dalších evropských a světových trzích, ale postupně. Přednost budeme klást na kvalitu, nikoliv kvantitu. Teď třeba řešíme potenciálního partnera v Paraguayi. Máme rozjednané další větší partnery, například Bauhaus. Prioritou je pro nás stabilita a spokojenost stálých i nových zákazníků a partnerů, nikoliv výše obratu.

Společnost H2O COOL

  • Obrat firmy tvoří z 30 procent online prodej přes e-shop, 50 procent obratu zajistí velkoobchody, zbylých 20 tvoří koncoví zákazníci.
  • Společnost spolupracuje s řadou významných partnerů, mezi odběrateli nimi jsou například Penny Market, RPM services (zajišťuje úklid a dezinfekci IKEA, Komerční banky).
  • Firma podporuje Nadaci Křižovatka, která zabezpečuje monitory dechu do všech porodnic v Česku, na konto nadace míří jedno procent obratu z e-shopu www.h2o-cool.cz.
  • Lukáš Zimčík

  • Narodil se 24. 5. 1984 v Uherském hradišti.
  • Vystudoval Střední škola Mesit – maturitní obor mechanik elektronik.
  • Je ženatý, s manželkou Katarínou vychovávají Elišku (8 let) a Agátku (6 let).
  • V roce 2011 založil divizi na výrobu bezchlorových dezinfekčních prostředků H2O COOL.
  • Dříve hrával závodně tenis, jeho spoluhráčem v žákovské čtyřhře byl současný český reprezentant Lukáš Rosol, v žácích nastupoval i proti Tomáši Berdychovi.
  • Tenis zkoušel i trénovat, má trenérskou licenci, malé tenisty trénoval i v Anglii, kde žil 7 let.
  • Koníčky – tenis, nohejbal, poker a rodina