Nejnovější zprávy: ​EXPEDICE Z101 aneb tři roky v Africe ve stopách Hanzelky a Zikmunda ​Muzeum vystavuje lampu z Titanicu. Nabízí ji k prodeji

Sport

Setinový adrenalin s veterány, to je Moravian Walachia Classic

Vítejte ve světě setinových rallye. Závodníci netrhají rychlostní rekordy. Na trati za nimi nezůstávají šmouhy od pneumatik. Akcelerace pro ně vůbec není podstatná. Posádky jezdí na přesnost. A za volantem veteránských vozů se náramně baví. Jedním z takových nadšenců je i Roman Fluxa.


Autor: Dalibor Glück, Ivo Novák, Marcel Žák, František Dušek

Coby automobilový designér měl vsetínský rodák k motorsportu vždycky blízko. A právě díky pracovním kontaktům z prostředí Rallye Český Krumlov dostal před lety nabídku vyzkoušet si South Bohemia Classic, v Česku nejpopulárnější setinový závod.

„V roce 2015 jsme vyrazili se dvěma vozy a okamžitě nás to nadchlo. Ohromně jsme si to užili jak na trati, tak i mezi etapami. Ty závody mají všechno. Eleganci, zábavu, zážitek a také adrenalin. Byť se nejezdí na rychlost, ale přesnost,“ vysvětluje Roman Fluxa.

V loňském roce, po několikaletém váhání, vyměnil závodní sedačku za post organizátora a letos chystá se svým týmem druhý ročník Moravian Walachia Classic, moravského „bratříčka“ populárního jihočeského závodu.

V čem spočívá kouzlo setinové rallye? Rozhoduje přesnost, nikoliv rychlost. Účastníkům těchto závodů veteránů nabízí maximální zábavu a zážitky srovnatelné s prestižními zahraničními podniky tohoto typu. Zároveň se ale rozhodně nejedná o sraz či pouhou vyjížďku, nýbrž o profesionálně zorganizovanou akci s pevně stanovenými pravidly. O vítězi rozhoduje perfektní souhra řidiče, spolujezdce a znalost vozu.

„Celá soutěž, v případě našeho Walachia Classic dvoudenní, je rozdělena do několika etap, které posádky projíždějí dle stanoveného jízdního průměru. Mají k dispozici jízdní výkaz a šipkový itinerář, hlavní navigační nástroj, který obsahuje základní údaje k trati – délku jednotlivých sekcí v km, rychlostní průměry, navigační schémata, mapky testů přesnosti včetně délky a předepsaného času k projetí testu. Na trase jsou časové kontroly, do kterých musí posádka přijíždět ve stanovenou minutu, což nebývá pro drtivou většinu účastníků větší problém. Kořením a největším adrenalinem těchto setinových rallye jsou testy přesnosti. Ty jsou největší zábavou a zároveň disciplínou, která rozhoduje o vítězi. Jedná se o měřené úseky, které posádky musí projet ve stanoveném čase s přesností na setinu sekundy. Během tohoto měřeného úseku nesmí zastavit. Zastavení znamená výraznou penalizaci a prakticky vyřazení z boje o přední místa v celkovém pořadí. Za každou setinu, o kterou v tomto měřeném úseku projede auto fotobuňkou dříve nebo později oproti stanovenému času, dostává posádka bodovou penalizaci. Kdo nasbírá nejméně trestných bodů, vítězí,“ popisuje Roman Fluxa.

Setinové rallye mají velkou tradici v západních zemích. V Rakousku nebo Německu se jich účastní stovky posádek, na trati jsou k vidění vždy unikátní veterány, akce podporují světové automobilky, mimo jiné také česká Škodovka. V Česku drží největší tradici právě jihočeská South Bohemia Classic, na které jezdí pravidelně kolem sto padesáti aut. Závod startuje obvykle v prvním zářijovém týdnu, maximální kapacita bývá plně obsazena několik měsíců před startem.

„Je to úplně jiný druh zábavy. Pro lidi, kteří se starají o své veterány, je to jedinečná příležitost, jak svá auta ukázat divákům a užít si pohodovou atmosféru profesionálně řízeného závodu. Ten se snažíme propojit také s maximální propagací regionu, kterým trasa projíždí. Vybíráme atraktivní místa, aby účastníci měli možnost poznat Zlínský kraj, jeho nejkrásnější destinace. I proto se nám daří získávat podporu starostů a zástupců příslušných institucí. Na druhou stranu přivážíme do zdejšího regionu atraktivní podívanou pro fanoušky historických automobilů všech věkových kategorií,“ říká Fluxa.

Pro letošní druhý ročník Moravian Walachia Classic vybrali organizátoři nadmíru atraktivní trať. V pátečním programu posádky nejprve zamíří ze Vsetína do Kopřivnice na testovací polygon automobilky TATRA, aby podvečerní sekci absolvovaly v podhůří Moravskoslezských Beskyd. Sobota už bude patřit veskrze Zlínskému kraji. Nádherné Bílé Karpaty a Wichterleho zámek ve Slavičíně s obědovou pauzou patří k novinkám letošního ročníku. Zatímco cíl v Dřevěném městečku v Rožnově pod Radhoštěm se stane reprízou loňského „finále“.

„Oproti našim kolegům z jižních Čech máme trochu složitější podmínky pro výběr trasy, přece jen zdejší více hornatý a kopcovitý terén veteránům tak úplně nesvědčí. Ale valašská panoramata jsou pro mnohé posádky velkým lákadlem. Většina z těch, kteří přijeli na loňský historicky první ročník, se vrátí. Od některých máme ohlasy, že do kraje znovu přijeli třeba na dovolenou s rodinou. To je přesně ten účel, proč mají tyto setinové rallye ve světě takovou popularitu,“ dodává Roman Fluxa.

Účastníci podobných závodů se dělí na tři skupiny. Ta první bere závod smrtelně vážně. Chtějí vyhrát. Záleží jim na každém bodu. O penalizace jsou schopni se hádat. Podávají protesty. Takoví jezdci jsou samozřejmě schopni trefit měřené úseky s minimální odchylkou. Nezřídka přesně na setinu. Oni prostě závodí. Chtějí vyhrát. Chtějí trofej, chtějí být na stupních vítězů.

Druhá skupina závodníků, mezi které sám sebe řadí i Roman Fluxa, to jsou amatéři, kteří se snaží o co nejmenší penalizaci, nicméně do špičky nepatří. Jedou, protože si závod užívají. Obvykle ale také udělají na trati chyby, které je vyřadí z možnosti být mezi prvními. A že stačí i jedna jediná v samém závěru jinak povedeného závodu, o tom by mohla vyprávět řada účastníků.

No a třetí skupina, to jsou opravdoví „hobíci“. Ti se jen baví. Chlapi vezmou manželky, děti, v autě se pak překřikují „přidej, brzdi, zpomal,“ řidičovi do toho kecá celá rodina a je jim úplně jedno, na jakém místě skončí.

„Podstatné je, že si opravdu každý najde to své. Těm nejlepším chystáme i pastičky. Navigační schopnosti prověří tajná průjezdní kontrola, kterou když minete, končí zpravidla vaše snažení o umístění „na bedně“. Další prvkem, který spolehlivě oddělí „zrno od plev“ je takzvaný tajný test. Jeho čas znáte z itineráře, ale nevíte, kde se nachází. Pokud na trati spatříte za zatáčkou na poslední chvíli zelené návěstí, značící start tajného testu, je otázkou okamžiku, jak rychle tuto hodnotu vylovíte z paměti a stihnete zareagovat. V této souvislosti připomínám pravidlo o zákazu zastavení… Složitější testy mají i několik cílů, laicky jim můžeme říkat mezičasy a každý z nich je třeba trefit na setinu přesně. Kolegové s úspěchem zařazují i složené testy, nebo testy, kde znáte rychlostní průměr s délkou a čas si musíte dopočítat. Co způsobí chyba ve výpočtu asi nemusím popisovat. Rozhodně není úplně jednoduché se na testy připravit. Všechny posádky mají samozřejmě v autě stopky. Pro ty s mechanickými je vypsána samostatná kategorie. Okamžitě po projetí fotobuňky dostávají od časoměřičů do mobilu informaci o zajetých časech. Každý má svůj vlastní způsob, jak se trefit co nejpřesněji, třeba já s kolegou si každý měřený test rozdělíme na části a v předem domluveném okamžiku začnu s hlasitým odpočtem. Popis zní možná trochu nudně, ale v autě je to skutečný adrenalin a velká zábava. Každopádně česká špička se už v této disciplíně jasně vyprofilovala,“ líčí Roman Fluxa.

Účast na setinové rallye není ve světě ani v Česku nikterak levnou záležitostí. V zahraniční na nejvyhlášenějších podnicích se startovné počítá v tisících eur, na tuzemských „setinovkách“ se pohybuje zpravidla kolem dvanácti tisíc korun za dvoudenní akci. Souvisí to s tím, že pořadatelé chystají pro účastníky nikoliv jen závod samotný, ale i další doprovodný program.

„Na jednu stranu se to někomu může zdát hodně, občas slyšíme, že za tyto peníze se dá pořídit dovolená. Takovým říkáme, ale vy si u nás kupujete dovolenou, kupujete si zážitek, kupujete si kompletní balíček zážitků. Mnoha lidem stačí vzít veterána, zajet někam k rybníku, narazit sud a tři dny tam bivakovat. Kultura našich setinových rallye, jak v jižních Čechách, tak i tady u nás na Valašsku, je ale výrazně odlišná. Posádkám dáváme VIP servis. V první řadě po sportovní stránce, kdy mají k dispozici profi časomíru, itinerář, který se běžně používá na špičkových závodech. O účastníky je neustále postaráno. Mají program, na trati coffeebreaky, v pátek i sobotu mají speciálně připravené večery. Ten sobotní pro vyhlašování výsledků je sláva se vším všudy, hudbou, dress codem, cateringem, moderátory. Má to prostě úroveň a to logicky stojí peníze. V zahraničí posádky zaplatí startovné bez mrknutí oka, ví přesně, co a proč si kupují,“ poznamenal Roman Fluxa.

Že strategie ve smyslu „co je levné, toho si nikdo neváží“ není nesmyslná, svědčí i fakt, že letošní ročník bude podle všeho v červnu početněji obsazený než loňská premiéra. Organizátoři mají už nyní stejný počet přihlášek. Přispívá k tomu i fakt, že posádky, které se účastní všech tří závodů (Spring Classic v Jindřichově Hradci, Walachia Classic ve Velkých Karlovicích a South Bohemia Classic na Lipně), zároveň soutěží v seriálu Classic challenge 2022, ve kterém se sčítají časy ze všech tří podniků a zároveň mohou posádky využít slevy na startovném.

„Chtěli bychom se postupně dostat na sto posádek, to je asi kapacitní hranice, kterou jsme schopni dobře a kvalitně organizačně zvládnout. Věřím, že obliba setinových rallye se bude zvyšovat a dosáhne časem popularity, jakou mají tyto podniky v Evropě. Je to adrenalin, je to zážitek na úrovni, jak pro posádky, tak samozřejmě pro diváky. Všechny tímto na druhý ročník Walachia Classic zvu,“ uzavřel Roman Fluxa.

Roman Fluxa

  • Narodil se v roce 1975 ve Vsetíně kde žije a podniká.
  • Studoval na Masarykově gymnáziu ve Vsetíně.
  • Po absolvování dvou praktikantských stáží ve Škoda Auto a dvousemestrálním kurzu na VŠUP ve Zlíně nastoupil do oddělení Škoda design v roce 1997.
  • Jako automobilový designér absolvoval stáže v Německu u VW a BMW.
  • Designérem na volné noze od roku 2002.
  • Od roku 2009 spolumajitelem a jednatelem kreativní agentury INUA.
  • Ženatý, manželka Veronika (43), děti Adéla (10) a Vojta (7).
  • Záliby, koníčky, hobby – motorismus, futsal, nordic walking, běžky a rybaření.
  • Fotogalerie