Nejnovější zprávy: Do lázní se po dvou letech vrací Festival Janáček a Luhačovice Dobrovolníci uklidili Valašské Meziříčí. Nasbírali 1,5 tuny odpadu

Sport

Samohýl Motor vsadil na mladého jezdce Adama Březíka

Také v letošní sezóně bude společnost SAMOHÝL MOTOR a.s. aktivní v českém rallysportu. Její podporu bude mít talentovaná dvojice Adam Březík – Ondřej Krajča, která pojede v soutěžním voze Škoda FABIA Rally2. A cíle? O tom více v následujícím povídání.


Autor: Samohýl motor a.s.

Společnost ŠKODA AUTO pokračuje i v letošním roce v podpoře soutěžních týmů. Loni oslavila významné jubileum – 120 let svého působení v motoristickém sportu. S tímto výročím se pojila řada aktivit na národní i mezinárodní úrovni v průběhu celého roku.

Jednou z nich byla účast dealerských týmů se soutěžními speciály ŠKODA FABIA Rally2 nebo ŠKODA FABIA Rally2 Evo, které startovaly s podporou tuzemského importéra značky ŠKODA.

Do mistrovství ČR v rally 2021 tak tímto způsobem zasáhl historicky největší počet sedmi autorizovaných prodejců, kteří dohromady nasadili osm závodních posádek. Letos se situace mění, podporu budou mít jen čtyři dvojice. Mezi nimi ovšem nebude chybět ani posádka reprezentující Samohýl ŠKODA Team Adam Březík – Ondřej Krajča. Loni hájili týmové barvy ještě Miroslav Jakeš s Petrem Machů.

„Z mého pohledu se nám podařilo skoro nemožné, a to, že jsme v dealerském programu dostali dvě místa, za což jsme byli neskutečně rádi. Pro Adama byla loňská sezóna premiérová jak ve voze ŠKODA FABIA Rally2 tak i s novým spolujezdcem Ondrou Krajčou. Vstup do ní nebyl jednoduchý, posádku potkalo pár havárií i technických chyb. Velký mistrák jim tedy v minulém roce nevyšel podle představ. Příjemnější výsledky se zrodily v rallysprintech, kdy se klukům podařilo vybojovat druhé místo absolutně v Autoklub Poháru P2+. S Mirkem byla minulá sezóna pro nás již třetí společnou. Výsledky nebyly úplně špatné, ale cílem bylo vícekrát vybojovat bednu. To se nakonec podařilo jen na domácí Barum Czech Rally Zlín. Na druhou stranu posádka za celou sezónu nikde výrazně nepoškodila auto a na všech závodech spatřila cíl,“ komentuje loňské působení Lenka Bořutová, vedoucí marketingového oddělení Samohýl Motor.

Pro zlínskou společnost byl minulý rok byl z důvodu epidemiologické a tudíž i finanční situace mimořádně náročný. I kvůli tomu bude v roce 2022 startovat jen s jednou posádkou. A proč padla volba na Adama Březíka?

„Našim cílem v letošní sezóně je podpořit mladého jezdce a rozvoj jeho talentu. V rally se o slovo začínají hlásit nové tváře a jsem ráda, že Adam patří mezi úzkou skupinu těch nejrychlejších. Doufám také, že letošním roce bude důstojným soupeřem starších a zkušenějších jezdců. Našim úkolem v letošním roce je podpořit ho při získávání zkušeností na té nejvyšší úrovni. Spolu s partnery se nám podařilo vytvořit dobře fungující tým s dlouhodobou perspektivou a budeme dělat vše pro to, abychom odvedli vynikající práci ve všech oblastech,“ dodala Lenka Bořutová.

Koronavirová rošáda

Propojení značky SAMOHÝL MOTOR a Martina Březíka je všem fanouškům rally známé. Martin zakončil sezónu 2019 na šestém místě absolutně v českém šampionátu. Mezitím při Rallysprintu Kopná vznikla sázka otce Martina a syna Adama, že pokud Adam získá titul v Rallysprint Sérii, může při Mikulášské rally jet s „er pětkou“.

To se Adamovi podařilo a při Mikulášské rally poprvé osedlal rodinný klenot – ŠKODU FABIA Rally2. Dosahovanými časy všechny překvapil, a tím se začala přetřásat otázka, kdo bude v následujících letech rodinnou „jedničkou“.

Do toho přišla pandemie, která sezónu 2020 výrazně poznamenala. Nakonec se týmová fabia objevila na závodních tratích jen sporadicky, při Rally Morava však o to úspěšněji.

„Situace se během roku vyvinula tak, že já pojedu závod ve Šternberku a táta sprint ve Vsetíně. Zatímco já ho ještě stihl odjet, Vsetín už byl zrušený, stejně jako velká část sezóny. Při Moravě z toho byla druhá příčka absolutně. Byl jsem překvapený, že jsem dokázal jet tak rychle, na druhou stranu i naštvaný, že jsme tehdy s Markem Omelkou nevyhráli. Ale nadšení převládalo. Potvrdilo se, že s fabií dokážu závodit, aklimatizovat se i na tratě, kde jsem nikdy předtím nejel. A potom se naskytla šance dostat se mezi dealerské posádky s podporou. Poslali jsme přihlášku a vyšlo to. Tak jsme do toho šli,“ vrací se do historie Adam.

„Rally Morava 2020 byl asi ten zlom. Ale dobré pocity jsem měl už z Adamova testovacího startu při Rally Kroměříž. A taky věk letí, bohužel. Musíme dát příležitost mládí,“ reaguje Martin Březík.

Noví parťáci

Předstartovní přípravy na sezónu 2021 k sobě přivedly Adama Březíka a Ondřeje Krajču. A vznikla z toho posádka, která skvěle funguje na tratích i mimo.

„S Ondrou jsme si sedli, jak se říká na první dobrou, a jsem rád, že mám vedle sebe takového parťáka,“ raduje se Adam. „Spolupráce s Adamem je výborná. Rozumíme si. Máme podobné zájmy a oba se snažíme dělat pro rally maximum,“ doplňuje Ondřej.

Zásadní věc, bez které nelze jet rychle, je rozpis. „Rozpis jsme ladili především prvních několik závodů, kdy jsme pár věcí přidali, ale taky ubrali. Každopádně rozpis, který má Adam, je vlastně jako taková pohádka. Je podrobný a je v něm přesně to, co potřebuje,“ říká k tomuto tématu navigátor.

„Opravdu jsme nemuseli řešit nějaké drastické změny. Spíše se řada věcí upřesňovala a sjednocovala. Začal jsem používat značky na volantu a snažil se psát všechny zatáčky podle stejného klíče. Taky šlo o to, se při seznamovacích jízdách maximálně koncentrovat,“ potvrzuje jezdec.

„Ondra je zkušený, má spoustu najeto. S Adamem si sedli, proto i do budoucna by to mohlo být dobré. V přípravě na soutěže to už probíhá jen mezi nimi. Samozřejmě přijdu s nějakou radou, ale říkat, jak má projet tu kterou zatáčku, to už nejde,“ doplňuje táta Martin.

Každopádně jejich vstup mezi „velké kluky“ nebyl jednoduchý. První den na Valašské rally ValMez jim rychlost nechyběla, ale od druhého dne do poloviny roku to nebylo úplně stoprocentní.

„Přišla spousta patálií. Za některé jsem mohl já, za některé ne, ale v celkovém hodnocení to zpětně beru pozitivně. Jak rychle jsme dokázali v úvodu na Valašce jet, jsem nechápal. Časy byly překvapením, navíc jsme jeli uvolněně. Na druhou stranu Valaška není až tak složitý závod, je tam hodně přehledných, viditelných pasáží, terén je čitelný. Člověk ví, kam jede, rozpis nemusí být tak podrobný, až tak přesný. I když právě to se nám vymstilo na RZ Poličná, kde jsem v rozpisu udělal chybu, kdy měla být zatáčka o stupeň těžší. Ale právě to jsou zkušenosti, z kterých můžu čerpat do budoucna. Ty jsem ve velkém autě, na velkém mistráku neměl. Jako značný handicap jsem v roce 2021 vnímal právě neznalost tratí. Z celého velkého mistráku jsem znal jen Hustopeče a Barumku, jinak jsem závodil na absolutně neznámých rychlostkách. A tady taky zjistíte, že na dvoudenním závodě je to úplně něco jiného než na sprintu,“ popisuje Adam své pocity a pokračuje: „V první polovině sezóny jsem měl nějakou představu, co bych chtěl, aby auto dělalo. „Auto jsme snižovali, stvrzovali, bohužel jsme šli úplně špatným směrem. V nastavení vozu jsme se vrátili na začátek, jako když jsem do fabie usedl poprvé. A začalo to do sebe zapadat, začal jsem auto cítit, jak jsem chtěl. V tomto byl taky zakopaný pes.“

„Samozřejmě výsledky prvního dne na Valašce byly překvapivé. Jak pro Adama, tak i Dominika Stříteského. Nicméně měli to trochu doma, znali to. Dále bylo potřeba nasbírat zkušenosti, bez kterých to v rally nejde. Můžeš být někde rychlý, ale pak přijde pád. U nás se k tomu přidaly nějaké technické problémy a dopadlo to, jak dopadlo. Když to sečteme, všechna týmová kolečka musí do sebe zapadat, jenom tak to může fungovat,“ přidal pohled zkušenějšího mentora Martin Březík.

Vítězství ve finále RSS

Mnohem pozitivněji proběhly poslední závody Rallysprint Série. Ve Fulneku a Šternberku dojeli Adam Březík s Ondřejem Krajčou druzí, ve Vsetíně dokonce zvítězili.

„Na rallysprintech jsme uspěli lépe, asi i díky tomu, že jsem tratě z minulosti znal. Ve Fulneku i ve Šternberku byla v cíli ztráta nicotných osmi desetin na první místo. Od výhry jsme byli sice jen krůček, ale důležitější byly najeté kilometry. Na vsetínském sprintu to pak klaplo. Sváděli jsme pěkný souboj s Dominikem Stříteským, kdy jsme se přetahovali o nejrychlejší časy. Sprintu by jistě slušelo dovézt tuto přetahovanou až na cílovou rampu, ale Dominik chyboval a cestu k vítězství nám usnadnil. Skvělý závěr byl odměnou pro celý tým za celoroční práci. Všichni jsme viděli, že jdeme správným směrem,“ vrací se do loňského podzimu Adam Březík.

A to se potvrdilo i na posledním závodě MČR v Českém Krumlově. Tento závod se tradičně jezdí v květnu, vloni uzavíral sezónu v listopadovém termínu. Adam s Ondrou skončili pátí absolutně, ale hlavně sezónu zakončili skvělým třetím časem za Pechem a Kopeckým na kultovní rychlostní zkoušce českokrumlovské rally Malonty.

„Krumlov byl nejtěžší soutěží, kterou jsem, co se týká podmínek, v životě jel. A čas na posledních Malontech byl neskutečný, nechápal jsem,“ říká dnes už s nadhledem Adam Březík.

Vítězný vstup do roku 2022

Ačkoli domácí sezóna MČR v rally 2022 startuje až 8. - 10. dubna při Valašské rally ValMez, posádka Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík – Ondřej Krajča má na svém kontě už první letošní vavřín. Vítězství na rakouském sprintu s názvem Blaufränkischland rallye. Nejbližšího konkurenta porazili o 1,5 minuty.

„Blaufränkischland rallye pro nás byla takovým testovacím závodem. Pořadatelsky byl kvalitně uspořádán, erzety se jely doslova na pětníku. Byly to takové jednodušší Hustopeče. Soutěž plná odboček, super na hledání brzdných bodů, na sbírání zkušeností v proměnlivých podmínkách. Chvíli sněžilo, chvíli svítilo, závodilo se na suchém i mokrém asfaltu, po šotolině, kde to hodně klouzalo. Mnohokrát se během zkoušky měnila přilnavost asfaltu. Takže na začátek sezóny to bylo super. Navíc když je to okořeněné absolutním vítězstvím, co víc si přát,“ komentuje rakouský start Adam Březík.

Vedle prvního ostrého svezení však oba členové Samohýl ŠKODA Teamu v zimní přestávce nezaháleli. Zaměřili se na upevnění fyzické kondice.

„Minimálně dvakrát týdně jsem chodil cvičit, do toho závodění na simulátoru. Když byl sníh, tak jsme po nocích seděli v autě. Bohužel toho sněhu bylo letos opravdu poskromnu. Ale i tak si člověk dokázal najít lokality a dny, kdy byly podmínky více než skvělé. Je pravdou, že už to nebylo jako dřív, kdy jsme za zimu najeli i několik tisíc kilometrů. Ale buďme rádi aspoň za něco. Alespoň jsme měli více času na přípravu auta,“ reaguje s úsměvem šestadvacetiletý Adam. „Zimní příprava byla klasická, mám rád běh, k tomu posilovna a taky lyže. Řekl bych, že jsem osobně udělal maximum v přípravě na letošní sezónu,“ bere si slovo Ondřej.

Se statusem prioritního jezdce

Závěr loňské sezóny zajistil Adamovi Březíkovi pro rok 2022 národní prioritu ASN. Ta mu pro jednotlivé podniky zaručuje „nasazení“ do nejvyšších pater startovních listin. Tedy mezi soupeře, které by rádi s Ondřejem Krajčou letos více potrápili. Nic na tomto faktu nemění ani to, že budou nadále pokračovat s vozem ŠKODA FABIA Rally2, který je proti poslední evoluci přece jen technicky starší.

„Nedokážu říci, zda to je handicap či nikoli. Novou evoluci jsem doposud neřídil. Jen Honza Kopecký na toto téma řekl, že je tam rozdíl 0,2 desetiny na kilometr na asfaltu. Hlavně to prý lze poznat na šotolině, ale ta se u nás nejezdí,“ dotýká se Adam týmové techniky.

Nyní zase dejme prostor Lence Bořutové ze společnosti Samohýl Motor a.s. a její reakci na letošní ambice:

„Samohýl ŠKODA Team se bude snažit navázat na úspěšný závěr loňské sezóny a začátek letošní, kdy posádka vyhrála v Rakousku. Před Adamem je sezóna, ve které budou očekávány výrazné výsledky. Když ale vidím jeho chuť a nasazení se rvát, mám z toho dobrý pocit. Nechci teď stanovovat žádné cíle, ale všichni budeme dělat vše pro to, abychom odvedli vynikající práci ve všech oblastech. Osobně mám ale radost z každého závodu, který zvládneme zdárně do cíle, bez újmy na vozidle, a hlavně na zdraví posádky. Ženy přeci jen vnímají motorsport trochu jinak a strach o ty dva v autě na nás působí mnohem více.“

Adam Březík s Ondřejem Krajčou jsou přece jen trochu konkrétnější. „Chtěli bychom se stabilně pohybovat v TOP5. A rádi bychom někde nakoukli i na „bednu“. Uvidíme, zda se nám to povede.“

„Ten potenciál v nich je. Pokud bude fungovat technika a o to se budeme s mechaniky maximálně snažit, tak věřím, že mohou do nejlepší pětky proniknout. O vyšších příčkách se zatím nebavme. Pořád nemohou, co do zkušeností, Honzovi Kopeckému, Vaškovi Pechovi, Filipovi Marešovi a dalším konkurovat. A pokud je budeme někam tlačit, mohou z toho pramenit chyby. Je potřeba jít nadále postupnými kroky, učit se. Třeba i tím, že zorganizujeme pro kluky více testů, nebo se podaří realizovat nějaký start mimo Česko,“ přidává k tématu Martin Březík.

Team se těší hlavně na diváky

Když se závěrem kluků zeptáte, na jaký závod se nejvíce těší, nedostane se vám konkrétní odpovědi. Příští rok třicetiletý Ondra to shrne jednoduše: „Těším se na všechny, nedělám v tom rozdíly.“

Jasno má i Lenka Bořutová: „Projekt Samohýl ŠKODA Teamu funguje již čtvrtým rokem. Velký podíl má na něm současný majitel společnosti SAMOHÝL MOTOR a.s., Martin Samohýl, který sám soutěžil v disciplíně autokrosu a po svém ukončení kariéry v roce 2017 nadále sponzoruje talentované jezdce na tomto poli. U našich zákazníků i u zaměstnanců, jsem se doposud setkala jen s pozitivními ohlasy na aktivity společnosti v rámci motorsportu. Jsme vidět, je o nás vědět. Podpora motorsportu je pro nás již celorepublikovou reklamou a nikoli jen regionální. Takže je jedno, zda závodíme na Šumavě nebo při zlínské Barumce.

Hlavně se těšíme na normální stav s diváky. Klukům určitě ten rachot, co dokážou fanoušci vyrobit podél tratí i v servisním zázemí, chyběl. Doufáme tedy, že se v letošním roce vše vrátí zpět do normálu a všichni si budeme moci užít rally tak, jak ji známe z předešlých let.“

„Bez fanoušků by to nebylo ono. Oni jsou ti, kteří nás ženou dopředu. Předem děkujeme za podporu kolem tratí rychlostních zkoušek a v servisu. A brzy na viděnou na některém českém závodě. Třeba už na Valašce. Moc se na vás těšíme,“ uzavírá povídání Adam Březík.