Nejnovější zprávy: Kam vyrazit v úmorném vedru? Přehrada nebo koupaliště v Pozlovicích to jistí ​Čtvrt milionu kostek na jednom místě: ve Zlíně se otevře výstava a herna Lego®

Byznys

Podnikatelka Věra Stojar si život užívá, v práci i doma

Nuda? To slovo zlínská podnikatelka a lektorka Věra Stojar nezná. Její záběr je extrémně pestrý. Obsáhnout ho jedním slovem či charakteristikou prakticky nejde. Přesvědčte se sami.


Autor: Dalibor Glück, archiv Věry Stojar

O kultuře, kariérním poradenství i školství jsem si povídala s multipotenciálkou Věrou Stojar. Že netušíte, kdo je multipotenciál? Než jsem se potkala s energickou blondýnkou, také jsem to nevěděla.

Pojem prý pochází z oboru kariérního poradenství a jde o lidi, kteří se nemohou ve své kariéře rozhodnout jen pro jeden obor, protože je baví oborů více. A tak se věnují dvěma či několika oblastem.

A jestli je to možné? Věra Stojar tvrdí, že ano. „Jde jen o vytvoření vhodného systému a dobrého time managementu. V jednom povolání bych se unudila, baví mne pestrost. Tak se věnuji dvěma oblastem – kultuře a kariérovému poradenství. Vtipné je, že kolegové z kariérka netuší, že dělám akce, a kolegové z kulturní branže nevědí, že jsem kariérovou poradkyní. Jsou to dva úplně jiné světy,“ vypráví usměvavá multipotenciálka.

Vyrůstala v malé obci Lutonina a jako dítě byla taková ta milá vzorná holčička, kterou milují zejména paní učitelky. Hodně času trávila doma s rodinou, a jelikož její maminka pracovala z domu, chodila ze školy rovnou domů na oběd.

„Musím říct, že mi trošku chybělo, že jsem nemohla být s ostatními dětmi ve školní jídelně a pak ve družině. A taky vůbec netuším, jak vypadala slavná omáčka UHO,“ směje se.

Barevné dospívání

Po základní škole se nedostala ani na jednu vybranou střední školu, tak nastoupila na soukromou školu ekonomického zaměření. „To byla snad ta nejlepší léta,“ tvrdí sympatická blondýnka. Z vzorné holčičky se prý stala trochu rebelka, která měnila barvu vlasů snad každý měsíc. „V této době jsem získala úžasné kamarády, se kterými se vídám dodnes. Také jsme měli štěstí na některé pedagogy, kteří se nás snažili připravit nejen k maturitě, ale i na život.“

Studia na mateřské

Po absolvování střední školy ekonomického směru si myslela, že bude celý život pracovat někde v kanceláři. Tehdy ještě vůbec netušila, co všechno má před sebou. Její první pracovní štace byla v pojišťovně Kooperativa. „Skvělá zkušenost! Přesvědčila jsem se, že nezáleží na vzdělání, praxi, ani na pohlaví. Prostě, kdo měl obchodní talent, tak si dokázal vydělat na tu dobu opravdu hodně.“ I přesto, že se Věře vyjednávání dařilo, začala už tehdy tušit, že to není práce, která by ji naplňovala.

Než se definitivně rozhodla změnit obor, pracovala několik let v bankovnictví, vdala se a na svět přišly dvě děti. „Během mateřské jsem vystudovala marketing na Univerzitě Tomáše Bati a zaměřila jsem se na propagaci v kultuře. Moje diplomka se tehdy věnovala marketingovým komunikacím Městského divadla Zlín.“

Inspirace kulturou

Kulturní projekty si vyzkoušela v jiné organizaci, kde nebyla zodpovědná jen za organizaci akcí, ale i za vedení lidí v týmu. „Vzešel z toho poznatek, že buď lze dělat akce, nebo řídit lidi. Obojí dělat nelze a už vůbec ne dobře!“

Po letech se rozhodla založit si vlastní organizaci a věnovat se hlavně projektům. Vznikla organizace Inspirace Zlín, která existuje už sedmým rokem. „Dodnes nemá žádné zaměstnance. Všichni moji kolegové mají svou stabilní práci někde jinde. Ale všichni jsme na volné noze a máme tak čas se věnovat akcím.“

Inspirace Zlín pořádá kulturní akce, projektové dny do škol a putovní výstavy pro muzea. „Hodně mne baví vymýšlet nové projekty a pak je realizovat. Doteď nemáme ani žádné dotace na provoz, takže akce prostě musí finančně klapnout.“

Každá akce prý závisí na plánování, počítání a vymýšlení. „Mám pocit, že pokud máte jako neziskovka dotace z nějakých projektů, pak se věnujete jen papírování a nemáte čas na samotnou práci.“

Projekty pro děti i dospělé

Někdy Věra Stojar přemýšlí, jestli má smysl všechny ty akce dělat. Naštěstí má ale zpětné vazby od návštěvníků a tak to vypadá, že skvělé zlínské akce, jako je festival hraček IQ Play, výstava Retrohrátky a další, budou pokračovat. „Zatím to vypadá, že je o akce zájem.“

Některé projekty dělají Věře Stojar doteď velkou radost, některé, ač skvělé akce, musela přestat realizovat. „Už léta připravujeme pro město Zlín například Velikonoce v parku nebo Dýňobraní. Úžasné byly i akce Žijeme středověkem anebo Putování za tajemným zlínským hradem. Ty ale letos podpořené nebyly, takže přemýšlím, co s tím. Jestli pro tyto akce hledat jiný zdroj financování, nebo je prostě už nikdy nedělat.“

Zajímavé projekty se chystají i na podzim. „Jde o dvoudenní festivaly, které připravujeme ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU – Dětský festival řemesel a profesí budoucnosti, Robotické hračky, Festival stavebnic a letos poprvé i Modelářský svět.“

S dětmi křížem krážem Zlínem

Akce se musí podle Věry Stojar každý rok dělat co nejlépe. „Během každé akce si sepisuji chyby a ty se pak snažím eliminovat. Je také důležité čas od času přijít s úplně novým projektem. O co se nyní snažím, je najít pro akce pravidelné sponzory, abychom nebyli ve stresu, že to bude s financemi na hraně. Stále totiž máme některé akce bez sponzorů.“

Inspirace Zlín nabízí mnoho akcí a každá je úplně jiná. „Mám ráda projektový den o historii Zlína. Začínám s dětmi ve třídě krátkou prezentací s informacemi o předbaťovské éře. Začínáme už v pravěku a pokračujeme fenoménem Tomáše Bati a končíme ve 40. letech minulého století. A pak si všechno po vlastních nohou centrem Zlína projdeme. Před lety pro tento účel vznikla i publikace S pastelkami městem Zlín, díky které si pedagogové nebo rodiče s dětmi centrum projdou sami a vše důležité si přečtou právě v publikaci.“

Projektové dny nabízené Inspirací jsou programy pro školy na čtyři vyučovací hodiny a jsou zaměřené na logické myšlení, kreativitu nebo rozvojové aktivity z oblasti kariérového poradenství. Nejžádanější je ale prý právě program o historii Zlína. „Tato práce je úžasná v tom, že ihned vidíte zpětnou vazbu jak od dětí, tak od pedagogů. Je to náročná, ale zároveň smysluplná práce.“

Legendární IQ Play s chytrými hračkami

Stálicí v nabídce akcí Inspirace Zlín je putovní Festival IQ Play, kde si mohou návštěvníci vyzkoušet vzdělávací hry a chytré hračky, které pobaví, ale zároveň rozvíjejí kreativitu a logické myšlení.

Pojem chytré hračky vymyslela pro propagaci akce sama Věra Stojar. „Chtěla jsem něco atraktivního, ale zároveň aby bylo hned jasné, o co se jedná. Občas se někdo bojí, že Festival IQ Play je hodně náročná akce na logické myšlení, ale pak zjistí, že je to hodně o kreativitě a relaxaci.“

Jak sama Věra Stojar připomíná, bez kolegů a kolegyň by tato akce nefungovala. Její stabilní tým jede ochotně instalovat výstavu na druhý konec republiky, učí se nové hry a musí umět tyto hry také s nadšením vysvětlit. Akce je také komplikovaná tím, že se neustále musí měnit a doplňovat obsah her, které jsou dost nákladné. „Vše je jen a jen o lidech a díky nim to také funguje!“

Rozpohybuj si svou stavebnici

Svět her, stavebnic a hlavolamů se neustále vyvíjí. „Říkám si, že snad všechno už tady bylo, ale autoři her přijdou zase s něčím úplně novým. Například teď je trendy, že si postavíte něco ze stavebnice a to si pak rozpohybujete v aplikaci svého mobilního telefonu. No a s příchodem nejnovějších virtuálních brýlí se asi máme na co těšit.“

Od dvou let až do stovky

Mix her, které obsahuje Festival IQ Play, je připraven tak, aby zaujal děti asi od dvou let až po hravé seniory. Nabízí designové stavebnice, velké množství deskových her, hlavolamy, Montessori pomůcky v různých úrovních tak, aby se zabavili úplně všichni. „Ti, kteří nemají rádi logické uvažování, většinou něco staví, protože kreativitu máme v sobě všichni. Je jen důležité ji rozvíjet, a to nejen v dětském věku. Upřímně, dětem je kolikrát jedno, s jakou hrou si na akci hrají. Jsou šťastné, že si na ně rodiče udělají čas a v klidu si spolu pohrají.“

Kariérové poradenství

Život je neuvěřitelnou souhrou náhod. Připomeňme slavný výrok cestovatele a spisovatele Miroslava Zikmunda: „Život je přesný součet náhod.“ A to potvrzuje i Věra Stojar. „Když jsem si při řízení Inspirace Zlín hledala nějaký zkrácený úvazek, tak jsem narazila na projekt, ve kterém jsem mohla lektorovat ženy, jež se vracejí na trh práce z rodičovské dovolené. Vůbec jsem s takovým typem práce neměla zkušenost. Jako maminka dvou dětí jsem si ale návratem na trh práce prošla, a tak jsem si řekla, že bych určitě mohla k tématu říci nějaké své zkušenosti. Mojí silnou stránkou je odvaha, tak jsem na nabídku práce kývla a ponořila jsem se do přípravy materiálů. A začala jsem lektorovat. Samozřejmě jsem se hodně věcí musela učit za pochodu. Později jsem absolvovala zkoušky z kvalifikace jak na lektorku, tak i na kariérovou poradkyni. Druhý obor, bez kterého si již svou práci nedokážu představit, mně prostě do života jen tak přišel.“

Učit pedagogy je velká výzva

Věra Stojar pracuje jako kariérová poradkyně na volné noze. Věnuje se žákům 8. a 9. tříd a formou individuálních konzultací se snaží společně s dětmi vybrat vhodné střední školy. Věnuje se ale i dospělým, kteří hledají zaměstnání nebo touží po změně.

„Před pár měsíci jsem také pro organizaci Člověk v tísni připravovala zájemce z Ukrajiny na český pracovní trh. Už léta také pracuji jako specialista v Centru kariérního poradenství Zlínského kraje, kde připravujeme pro pedagogy vzdělávání, publikace a metodiky. Jako lektorka připravuji pedagogy ke zkoušce Kariérní poradce/Kariérní poradkyně. Učit pedagogy je velká výzva a je to pro mne obrovská zkušenost. Práce na metodikách je úžasná v tom, že se musíte neustále vzdělávat a sledovat trendy.“

Na klienta se musíte naladit

Ráda pracuje formou individuálních konzultací. Lidé jsou na nich prý více otevření než na skupinových aktivitách a práce tak může být intenzivnější. „Musíte se na klienta naladit a maximálně soustředit a vést rozhovor správným směrem. Řešíme mnoho oblastí – používáme diagnostické techniky, profesní testy, mapujeme silné stránky, schopnosti, dovednosti, životní hodnoty, zlepšujeme sebeprezentaci, šperkujeme životopis, nacvičujeme pracovní pohovor a pomáháme klientům s hledáním zaměstnání.“

Klíčová je příprava

Jako lektorka na začátku každého školení zjišťuje očekávání posluchačů a také potřebuje zjistit, z jakého prostřední pocházejí a jaké mají zkušenosti. „Pak už většinou pokračuji intuitivně a hlavně autenticky podle předem nachystaného scénáře. Příprava je nesmírně důležitá. Každé školení dlouho dopředu promýšlím, aby bylo pro posluchače zajímavé.“

Důležitá je také příjemná atmosféra, vzájemná důvěra a odstranění různých obav. Při komunikaci je podle Věry Stojar důležitá empatie a napojení na účastníky. Existuje prý mnoho technik, které lektoři používají. Důležitá je ale dobrá verbální i neverbální komunikace.

Osobní prožitek

„Když jsem začínala lektorovat, měla jsem pocit, že musím stihnout účastníkům předat hodně informací. Hodně slidů, materiálů, aktivit. Až časem mi došlo, že mé tempo může být pro někoho dost rychlé, takže jsem zvolnila a díky technikám mindfulness jsem si začala témata připravovat více do hloubky a směrem k osobnímu prožitku.“

Kariérové poradenství pro dospělé a pro studenty se v zásadě neliší. „Model práce je v podstatě stejný a vypadá tak, že nejdříve zjistíme, v čem potřebuje klient pomoci, stanovíme si cíl a společně se dohodneme na postupu. U dospělých i studentů používáme diagnostické nástroje, abychom klienta dokázali rozklíčovat a identifikovat. U dospělých většinou hledáme nové pracovní uplatnění a často i možnosti dalšího vzdělávání. U studentů pak většinou řešíme výběr vhodné střední nebo vysoké školy.“

České školství pokulhává, zaměřuje se na obsah

Kreativita, kritické myšlení, týmová spolupráce, digitální kompetence, flexibilita, seberozvoj a komunikace. Řeč je o schopnostech a dovednostech, které každý rok sestavuje Světové ekonomické fórum, a podle Věry Stojar je nesmírně důležité se na ně zaměřovat a pružně na ně reagovat. „České školství je, co se týká obsahu probírané látky, na velmi dobré úrovni. Ve vzdělávání je ale velmi důležité sledovat trendy, a to jak v běžném životě, tak na pracovním trhu. Právě na tato témata je nesmírně důležité se zaměřovat napříč různými předměty.“

Ve školství chybí Věře Stojar seberozvojové aktivity, verbální a neverbální komunikace, sebeprezentace, podpora týmové spolupráce, intenzivnější práce na klimatu třídy, tvorba školního portfolia, podpora podnikavosti, propojení učiva v co největší míře s reálným světem. „Je toho hodně. Jako kariérová poradkyně bych byla moc ráda, pokud bychom se mohli věnovat dětem na školách mnohem více a klidně už od první třídy, kde se děti mohou seznamovat se světem práce a profesemi např. formou exkurzí. Ne každý pedagog bere tuto úžasnou práci s dětmi jako poslání. To je naprosto zásadní! Vždyť pedagogové mohou ovlivňovat životy mnoha generací. Přijde mi také nefér způsob odměňování. To by mělo fungovat podle energie vložené do přípravy a způsobu výuky, ne podle odpracovaných let. Učitelům bych také dopřála úlevu od každodenní administrativy. Učitelé mají učit, ne se věnovat vyplňování tabulek.“

Automatizace, digitalizace, AI nástroje

Aktuálně se hodně mluví o chystané revizi vzdělávání, o tématech jako sebeřízení, seberozvoj, rozhodování, interpersonální kompetence, odpovědnost, a tak multipotenciálka Věra Stojar sleduje oblast Člověk a svět práce a o tato témata se intenzivně zajímá.

„Mám z toho dobrý pocit, jen se všechny tyto vize nesmí zastavit na neochotě nebo menší pružnosti pedagogů nebo celého systému. Svět se hrozně rychle mění, v mnoha oborech nastává automatizace, digitalizace, nastupují AI nástroje. Myslím, že v budoucnu se objeví další druhy digitálních kompetencí a tomu se zřejmě bude školství muset přizpůsobovat. Důležité bude připravovat děti na změny, celoživotní učení a kritické myšlení.“

To, jak bude vypadat školství za sto let, si netroufá odhadovat, protože už nyní je podle jejích slov robotizace, automatizace a digitalizace v neuvěřitelném tempu.

„Možná že si ráno děti nasadí brýle s virtuální realitou a budou se vzdělávat úplně samostatně. Věřím, že zdravý selský rozum zvítězí nad umělou inteligencí a tu budeme používat pouze pro zkvalitnění běžné výuky, jak ji známe nyní, a nebudeme lidský kontakt a interakci nahrazovat AI nástroji.“

Učitelů bude potřeba více

A zda budou ještě potřeba učitelé? Věra Stojar věří, že ano. „Podle prognóz, které v kariérovém poradenství používáme, bude v budoucnu potřeba naopak více pedagogů a lektorů než doposud. Tím, jak se trh práce neustále mění, se lidé budou muset vzdělávat celý život, ať už formou rekvalifikací nebo různých kurzů. Takže učitelé určitě potřeba budou, to bych se nebála.“

Učitelé by podle ní měli vnímat svou práci jako poslání. Měli by žáky umět respektovat. Děti to velmi dobře umí vycítit a ten respekt pak pedagogovi vrací. Učitelé by měli umět u žáků probudit zájem o vzdělávání. Děti se přirozeně rády učí a nikdo by jim neměl pokazit radost z výuky. Při výuce by měla panovat příjemná atmosféra, jen tak se děti uvolní a cítí se přirozeně. „Jako lektorka, která občas stojí před skupinou dětí, o tom hodně přemýšlím.“

Zcela nové profese

A kde se vidí Věra Stojar za dvacet let? Myslí si, že výstavy a Festival IQ Play už určitě dělat nebude, že jí na to prý nebudou stačit fyzické síly. „Doufám, že úspěšně dotáhnu do konce mé studium Art managementu a učitelské minimum a budu stále lektorkou dospělých nebo možná i dětí někde na škole. Moc ráda bych učila nebo se věnovala metodické činnosti ve vzdělávání. Uvidíme, co mi osud připraví, třeba budu dělat něco úplně jiného. Vždyť za dvacet let budou existovat profese, které si teď možná ani nedokážeme představit.“

Věra Stojar

  • Narodila se v roce 1981.
  • Vystudovala Marketingové komunikace na UTB.
  • Kariérová poradkyně, předsedkyně Inspirace Zlín, kurátorka výstav, lektorka a marketingová specialistka na volné noze.
  • V životě se neobejde bez pohody, klidu, přátel, rodiny, psa, kočky, dobrého jídla, vína, jízdy autem, cestování, slunce, relaxace a vzdělávání.
  • Jejím životním mottem je „Užívat si!“ Myslí tím ve všech oblastech, jak v práci, tak doma i ve vztazích.
  • V životě ji inspirují silné příběhy inspirativních lidí a příběhy odvážných lidí, kteří vystoupí ze své komfortní zóny a dokážou něco mimořádného a obdivuhodného.

Programy Inspirace Zlín

  • Putovní festival IQ Play: herna plná vzdělávacích her, stavebnic, hlavolamů, logických her.
  • Projektové dny do škol: zaměřené na historii Zlína, Logické hrátky a kariérové poradenství.
  • Putovní výstavy: zaměřené na retro hračky ze 70. a 80. let minulého století, nafukovací a gumové hračky z Fatry Napajedel, Igráčka a fenomén sběratelství druhé poloviny 20. století.
  • Akce pro rodiny s dětmi ve Zlíně: Dýňobraní, Velikonoce v parku, Festival stavebnic, Robotické hračky, Dětský festival řemesel a profesí budoucnosti a Modelářský svět.