Nejnovější zprávy: Živý Zlín zve do ulic, open air sezónu otevře Slavnost jara Mám rád, když je kašpárek trochu zlomyslný, říká herec Slováckého divadla David Vaculík

Sport

Motokáristka Klára Tlusťáková míří do Itálie bojovat o titul mistra světa

Nejmladší dcera úspěšného automobilového jezdce Antonína Tlusťáka Klára je v pouhých jedenácti letech již dvojnásobnou mistryní České republiky v motokárách (třída Baby 60, Mini 60) a čtyři tituly posbírala na Slovensku.


Autor: František Dušek

Nová Eliška Junková vyrůstá v Zádveřicích-Rakové na Zlínsku, na motokárové dráze hravě poráží všechny dravé kluky a sbírá vavříny pro vítěze. Pokud vše klapne, posadí se během letošního léta za volant soutěžního vozu Škoda Fabia R5 a může se stát nejmladší slečnou v rallyovém speciálu.

Soutěžní jezdec Antonín Tlusťák během své stále aktivní kariéry v rally získal vedle řady českých vavřínů titul vicemistra Evropy a evropského šampiona ve dvoukolkách. V jeho úspěších pokračuje jeho dcera Klára. Ta v loňské sezoně v barvách stáje Feber racing s přehledem vybojovala mistrovský titul ve třídě Mini 60. Po zahřívacím začátku v podobě třetího místa další mistrovské závody ovládla a s předstihem přidala druhý český titul. Třída Mini 60 je pro závodníky do 13 let a jedná se o velmi prestižní kategorii. „Klárka byla před posledním závodem v Chebu už jasnou šampionkou, což v historii českého kartingu nebývá zvykem. Už ani nemusela cestovat na západ Čech, ale chtěla si zazávodit. Během loňské sezony v českém šampionátu tři závody vyhrála, dvakrát dojela druhá a jednou třetí. V této třídě byla nejlepší i na Slovensku,“ pověděl její otec Antonín.

Rodinný klan Tlusťáků vyráží i v letošní sezoně na začátku roku za přípravou do Itálie, Mekky motokárového sportu. Zde startuje v závodech seriálu WSK, což je neoficiální mistrovství světa v dětské kategorii. „Konkurence je opravdu nabitá, dohromady 400 jezdců, jen v naší třídě Mini 60 startuje sto dvacet až sto padesát závodníků. Začíná se trénovat již ve středu, další dva dny je na programu měřený trénink a poté začínají rozjížďky. Plánujeme odjet kolem pěti závodů, plus ještě pohárové závody. Itálie je kartingu zaslíbená, prakticky každý víkend se zde jede závod,“ upřesnil Tlusťák.

Otec a dcera Tlusťákovi se budou připravovat nejdříve na okruhu v Adrii, kde je k dispozici tzv. malý a velký okruh. V Adrii se prohání po okruhu většinou formulové vozy a cestovní auta. Poté se přesunou na okruh ve městě Lonato del Garda poblíž Brescie. V okolí jednoho z nejznámějších motokárových okruhů na Apeninském poloostrově najdeme řadu továrních kartingových týmů a vyhlášených světových značek „Čeká nás tam šňůra závodů seriálu WSK, testování a od dubna nám začne sezona na domácích tratích,“ uvedla Klára, žákyně 6. třídy Základní školy ve Vizovicích. Není bez zajímavosti, že její otec jel v Lonatu před více než deseti lety super rychlostní zkoušku při Rally Mille Miglia, bývalého podniku mistrovství Evropy v rally. A na druhém okruhu startoval loni v rámci Adria Rally Show.

Kláru čeká v letošní sezoně 2022 obhajoba titulů doma i na Slovensku a začne se připravovat na přechod do vyšší třídy OK Junior. Vedle Kláry jsou v týmu ještě další dva jezdci ve věku 9 až 13 let. „Majitel týmu Radim Feber bydlí pár kilometrů od okruhu, kde máme garáže a zázemí týmu v Albrechticích. Během sezony hodně testujeme, využíváme tratí okruhů v Chebu, Písku a Vysokém Mýtě, ale jezdíme i na Slovakiaring nebo do Rakouska,“ řekl devětatřicetiletý Tlusťák.

Motokárové závodění není zrovna levná záležitost. Loňská sezona na této úrovni vyšla v milionech korun. „Samotná motokára není zátěž, ale vše ostatní už se hodně prodraží. K dispozici máme tři motokáry, ale kupujeme i nové. Sezona spolkne tři až pět motokár, dále je potřeba zaplatit mechaniky, materiál, pneumatiky, motor atd. K tomu náklady na celoroční testování. Klárka přesto nemusí brát ohled na techniku, může jet neustále naplno,“ pověděl.

Vývoj Kláry v motoristickém sportu se vyvíjí určitým směrem a její otec si přeje, aby časem zakotvila v automobilových soutěžích. „Pomáhám jí postupně směřovat její kariéru k určitému cíli. Poslední slovo však bude mít vždy ona, nebudu jí nic určovat. Chceme, aby si letos sedla do soutěžního vozu kategorie R5 a ujela s ním pár kilometrů. Samozřejmě na uzavřené trati, která není veřejnou komunikací a na soukromém pozemku. Jsem už domluven s jedním pronajímatelem, přizpůsobí se tomu nastavení volantu a pedálů,“ odtajnil závěrem Antonín Tlusťák.