Nejnovější zprávy: Luhovaný Vincent bude letos „přes čáru“ Koupaliště ve Valašském Meziříčí letos otevře nový bazén

Gastronomie

Markéta v troubě, foodblogerka ze Slušovic s hlavou plnou receptů

Markéta Chovancová je maminka tří dětí ze Slušovic, kterou na sociálních sítích už více než 47 tisí lidí zná pod přezdívkou "Markéta v troubě". Denně jim zde servíruje zajímavé recepty, tipy a rady na pečení.


Autor: archiv Markéty Chovancové

Osvědčené recepty by se podle Markéty Chovancové měly šířit, aby udělaly radost co nejvíce lidem. Jak sama zdůrazňuje – připravuje je tak detailně, aby se povedly úplně každému. Vydala dokonce úspěšnou kuchařku a na stole jí momentálně leží nabídka na druhý díl.

Blog receptů pod hlavičkou Markéta v troubě na sociálních sítích je opravdu pestrý, živý a plný pozitivních komentářů a ohlasů. Uživatelé tam nenajdou žádnou exotiku, spíše klasické osvědčené recepty, které Markéta vždy vyšperkuje a obohatí o zajímavý tip či vychytávku. A právě to podle ní lidé oceňují.

Navíc se snaží asi jako jedna z mála českých food blogerek připravovat uživatelům opravdu detailní návody. „Upozorním je ve svých příspěvcích na vše, co by se mohlo během pečení stát, ukážu jim přesné postupy, komentuju každý svůj krok. A právě tohle může řadu lidí namotivovat, aby recept vyzkoušeli. Minimálně jednou týdně mi chodí zprávy, ve kterých i starší ženy třeba v důchodovém věku píšou, že díky mým videím si konečně ve svých letech troufly na pečení vánočky, koblih nebo kynutých knedlíků,“ říká Markéta, která ve své náruči v malé kuchyni drží svou devítiměsíční dceru. Další dvě děti jsou dopoledne ve školce a ve škole.

Svůj profil na Instagramu přitom mladá maminka rozhodně nezakládala s cílem učit lidi péct. A už vůbec si nepředstavovala, že by o její zkušenosti z kuchyně mohl být takový zájem.

„Moje maminka je výborná kuchařka, denně se u nás sledovaly pořady o vaření. Takže mám dobré základy. Ale sama jsem začala péct a vařit, až jsem měla vlastní rodinu,“ vzpomíná Markéta. Sociální síť Instagram tehdy zažívala svůj první větší rozmach a Markéta Chovancová ji začala využívat jen jako úložiště a databázi pro své recepty, které do té doby měla rozházené po papírech.

„Profil byl veřejný a postupně ho začali sledovat i lidé mimo moji rodinu a přátele. A najednou mi začaly chodit zprávy a fotky od cizích lidí, že pekli podle mého receptu a že to všem chutnalo. Recepty se po sociálních sítích šířily, fanoušků přibývalo a mě to začalo bavit.“ Během jednoho roku si tak uvědomila, že to, co začalo jako obyčejné odkládání receptů, se změnilo v atraktivní blog o pečení. A Markéta se rozhodla toho využít a věnovat tomu svůj veškerý volný čas.

Jako mámě tří malých dětí však pracovní den začíná nejdříve v devět večer, až děti usnou. V tu dobu hledá inspiraci, vymýšlí recepty, píše, stříhá videa, upravuje fotky, tvoří, odepisuje fanouškům.

Za bílého dne většinou nakupuje suroviny a jídla fotí, protože má vyzkoušené, že za denního světla vypadají jídla na fotkách nejlépe. Vše si zajišťuje sama a jak přiznává, hodně se toho za ty čtyři roky naučila. I když to na Instagramu vypadá velmi jednoduše, je to časově náročné. Když sečte čas, který jí zabere vytvoření jednoho příspěvku s receptem od jeho myšlenky až po publikování, v součtu to dá osm až deset hodin. Při tvorbě obsahu čerpá ze svých zkušeností z online marketingu, kterému se věnovala před nástupem na rodičovskou dovolenou.

Pokud nepracuje na nějakém typicky českém receptu, chodí pro inspiraci na zahraniční weby o vaření. Zajímá ji hlavně nápad. Pokud na něco netradičního narazí, přemýšlí, jak by se dal recept pojmout českým způsobem a z českých surovin. A co nejjednodušeji, aby recept zvládl opravdu každý.

„Recept musí být jednoduchý, ale přitom zajímavý, z několika málo surovin a ještě nejlépe sezónní. Pak je úspěch zaručen,“ vyjmenovává Markéta. Stejně tak se snaží efektivně zjednodušovat i českou klasiku, která se může zdát pro někoho složitá. Pro své publikum tak například upravila návod na oblíbené české věnečky. Desítky lidí jí pak děkovaly, že právě díky tomu si je poprvé v životě upekly sami.

Foodstyling neboli aranžování a focení jídla neprobíhá v žádném ateliéru, ale v kuchyni na stole. Pro účely focení si vytvořila speciální dřevěné pozadí, fotky si pořizuje sama. „Snažím se, aby i fotky vypadaly jednoduše, aby lidi motivovaly k pečení. Aby si při pohledu na ně řekli – to zvládnu přeci upéct i já,“ dodává Markéta. Nejlepší odměnou pro ni je zpětná vazba. Když jí lidé napíšou, že pekli podle jejího receptu a chutnalo jim. Nejčastěji její obsah sledují maminky, ale za poslední dva roky na profilu přibyly i starší ženy důchodového věku.

Samotné publikování na sociálních sítích na rozdíl třeba od kanálu YouTube výdělečné není. Ale v okamžiku, kdy Markétina fanouškovská základna na Instagramu a Facebooku dosáhla dvojciferných čísel, začala dostávat placené nabídky ke spolupráci od potravinářských firem a reklamních agentur. Propagace produktů skrze blogery a influencery je v dnešní době velmi efektivní způsob reklamy. Markéta si však velmi pečlivě vybírá, s jakými značkami se spojí. A jak přiznává, více než devadesát procent těchto návrhů odmítá. „Musím produktu sama věřit a používat ho. Potom nemám problém ho uvést a doporučit i na svém profilu.“

Markéta rovněž dlouhodobě spolupracuje s velkými značkami jako je třeba řetězec Billa, pro které vymýšlí recepty na blog. V loňské roce se také objevila v České televizi v pořadu Sama doma, pro rozhovor ji oslovil i Český rozhlas. Díky svému blogu je už známá i ve svém širokém okolí, lidé ji zdraví, zastavují ji po cestě s dětmi do školy. „Je to opravdu milé, když na mě v supermarketu někdo mává mraženým hráškem s tím, že se chystá uvařit moji polévku,“ směje se.

Stejně jako pro firmy, stala se atraktivní také pro nakladatelství. Jednoho dne tak v e-mailové schránce našla nabídku od vydavatelství Albatros. O knižním vydání svých receptů do té doby nepřemýšlela, ale řekla si, proč to nezkusit. Na kuchařce pracovala zhruba rok a první náklad během dvou týdnů zmizel z pultů.

„Já jsem vlastně fanouškům oznámila, že mám svoji kuchařku, a po týdnu jsem musela dělat mrtvého brouka, protože už jsem neměla co prodávat,“ vzpomíná na úspěch Markéta. Následoval proto dotisk. Ke knize připravila také merch vlastních triček, vařeček, plátěných tašek a zástěr. Momentálně jí na stole leží nabídka na vydání druhého dílu kuchařky, která by měla vyjít na podzim příštího roku. Práci na pokračování knihy musela kvůli malé dceři posunout.

Mateřské povinnosti také dočasně odsunuly i další její plány. Ráda by v budoucnosti totiž vedla kurzy pečení, přemýšlí také nad spuštěním internetových videokurzů, které by byly dostupné odkudkoliv. V nejbližší době se však těší na novou velikou kuchyň ve svém domě ve Slušovicích. Je jen těžko představitelné, že všechny videonávody a recepty z jejího blogu vznikaly doposud na kuchyňské lince o délce jen asi dva metry. „A málokdo mi věří, že kuchyňský robot jsem si pořídila teprve před rokem. Do té doby jsem všechna těsta a krémy šlehala jen malým ručním mixérem, takže moje recepty byly tím pádem stavěné i pro ty, kteří nemají drahé vybavení kuchyně.“

Za největší nešvary české kuchyně rozhodně považuje nejrůznější polotovary, margaríny a umělé tuky, kterými hospodyňky nahrazují máslo. To se podle Markéty vždy podepíše na výsledku. „Doporučuji si proto vždy připlatit za poctivé suroviny a raději upéct méně cukroví, ale kvalitnějšího a chutnějšího.“

I když se její veškerý volný čas točí kolem trouby, stále ráda peče i pro svého manžela a děti, kteří ji v jejím koníčku podporují. A právě děti s manželem jsou její hlavní tým ochutnávačů. „To, co by nechutnalo rodině, to bych na blog nedala,“ usmívá se Markéta s tím, že koláče a buchty nafocené na blog si pak manžel často odnáší do práce nebo děti do školy. Sama Markéta má slabost pro vše čokoládové.

A kde se vidí za tři roky, až jí skončí rodičovská dovolená? Ráda by se profesionálnímu pečení a vaření věnovala dál a naplno. Konkrétní vizi však zatím nemá. „Když se ohlédnu za uplynulými čtyřmi roky, jsem vděčná za každou příležitost, díky které jsem se něco nového naučila. A stejně tak se nechám překvapit, jaké výzvy přijdou a posunou mě dál.“

Markéta Chovancová

  • Je oblíbenou food blogerkou.
  • Na svém instagramovém blogu Markéta v troubě inspiruje rozmanitými recepty, které jsou sestaveny z běžně dostupných surovin a napsány tak, aby se povedly opravdu úplně všem. 
  • Je také maminkou tří dětí a věří, že dobré poctivé jídlo je součástí rodinné pohody. Je přesvědčena, že osvědčené recepty by se měly šířit, aby udělaly radost co nejvíce lidem.
  • Žije s rodinou ve Slušovicích.
  • Její profily na sociálních sítích najdete zde
  • https://www.instagram.com/marketa_v_troube/

    https://www.facebook.com/marketavtroube

    https://www.marketavtroube.cz