Nejnovější zprávy: Zlín chce nová nádraží. Čeká se na stavební povolení Populární Festiválek deskových her ve Valašské Polance se blíží

Společnost

V jazykovce Heleny Změlíkové umí anglicky už batolata

Ještě nemluví, batolí se po čtyřech, a přesto už chodí do angličtiny. S cizím jazykem totiž mohou děti ve zlínské jazykové škole Heleny Změlíkové začít už od tří měsíců. Angličtinu tady nasávají ve spolupráci s rodiči zábavnou formou, poslechem, hrami a písničkami. A i když třeba česky ještě neřeknou víc než „máma“ a „táta“, na otázku „Where is the sheep?“ okamžitě ukážou na ovečku.


Autor: Dalibor Glück

Helena Změlíková před sedmnácti lety založila vlastní jazykovou školu, protože chtěla, aby její vlastní děti neměly strach a nechuť k angličtině jako kdysi ona. A také proto, že ji okouzlila metoda Helen Doron, podle níž se učí tisíce batolat a dětí po celém světě již od roku 1985.

Dnes její syn i dcera, stejně jako stovky absolventů její školy angličtinu plynule ovládají, nebojí se konverzovat a mají díky tomu otevřené dveře do celého světa.

Když člověk provozuje jazykovou školu, předpokládám, že cizí jazyky jsou jeho celoživotním koníčkem. Bavily vás jazyky už od dětství?

Právě naopak. Ještě na střední škole jsem angličtinu neměla vůbec ráda. Tento jazyk byl pro mě utrpení a musela jsem dokonce chodit na doučování. Vše ale změnila kamarádka, která mě doučovala a která mi ukázala, jak je angličtina krásná, a také, že učení se jiného jazyka jde i zábavným způsobem. Až díky ní jsem jazyk ovládla, maturitu zvládla bez problémů a hlavně jsem si tento jazyk zamilovala.

Jedna věc je angličtinu zvládnout, ale druhá je vrhnout se do vlastního podnikání a učit jiné. Což asi každého nenapadne. Co bylo impulsem k založení vlastní jazykové školy ve Zlíně?

K výuce jazyků mě přivedlo až mateřství. Narodilo se mi první dítě a já jsem si řekla, že udělám vše pro to, aby nemělo cestu k jazykům tak strastiplnou jako já. Přála jsem si, aby můj syn měl možnost se naučit angličtinu co nejpřirozeněji. Začala jsem pátrat pro soukromých kurzech a metodách výuky angličtiny pro malé děti a narazila jsem právě na metodu Helen Doron, která v Česku byla více méně úplně v základech. Byla jsem úplně unešená z toho, že touto metodou se učí děti už od tří měsíců. Bohužel v okolí Zlína žádné podobné kurzy nebyly v té době dostupné a představa, že někam se synem dojíždím, byla nepřijatelná. Nehledě na to, že v okolí ani nebylo kam. Tak jsem se rozhodla, že založím vlastní jazykovou školu, která by do regionu metodu Helen Doron přinesla.

Založím jazykovou školu. To zní docela jednoduše.Co to obnášelo v reálu?

Bylo to rychlé. Škola vznikla, když bylo synovi osm měsíců. Prošla jsem řadou školení ohledně řízení podniku, musela jsem se naučit, jak založit a provozovat frančízu, a samozřejmě kurzy metodiky Helen Doron, protože učit nejmenší děti kolem jednoho roku rozhodně není nic jednoduchého. A na závěr také složit zkoušku, abych mohla získat certifikát k výuce metodou Helen Doron.

Přiblížíte nám, jak taková hodina angličtiny pro miminka probíhá?

Miminka samozřejmě navštěvují lekci s rodiči, protože rodič je hlavní učební pomůckou. On na dítě mluví a pracuje s ním. Pokud anglicky sám neumí, nevadí, opakuje po lektorovi a díky opakovanému poslechu se i rodiče hodně naučí. Já jako lektor pouze hodinu vedu a ukazuji, co budeme dělat. Výuka Helen Doron není jen o tom, že učíme angličtinu, ale také utváříme vztah rodič-dítě. To hlavně u nejmenších dětí, u starších je to i o všeobecném přehledu.

Tak malé děti nemluví. Není to problém?

V žádném případě. V tomto raném období jim vlastně předáváme pasivní znalost angličtiny. Je to stejné, jako když se učí svůj mateřský jazyk. Ti nejmenší studenti v rámci prvního kurzu zvládnou pochopit a uložit si až 550 slovíček. A vše se pak zúročí v okamžiku, kdy začnou mluvit. Rodiče vidí výsledky brzy, hlavně díky tomu, že děti rozumí veškerým pokynům, které říkám. U nejmenších se učíme i znakovat, aby se děti dokázaly vyjádřit. Děti se učí velmi rychle. Je to velmi krásný pocit učit tyto nejmenší děti a pak vidět, jak rodiče žasnou nad jejich znalostmi a tím, jak krásně rozumí a reagují.

Váš syn má dnes už osmnáct let. Jak si v angličtině vede, když vlastně začínal jako miminko? A co ostatní vaši malí studenti? Podařilo se vám vybudovat u nich pozitivní vztah k angličtině?

Syn plynně hovoří anglicky, má Cambridge zkoušku a s rodilými mluvčími komunikuje bez problému. Moje dcera, která má patnáct let, si už v osmé třídě udělala Cambridge zkoušku a dosáhla na úroveň B2. A ty úspěchy jsou vidět u všech, kteří se učí od malička. Společným znakem těchto dětí je, že nemají strach mluvit a konverzovat. Tyto děti jsou schopné se naučit angličtinu bez přízvuku a velmi lehce. Nebojí se chyb. Učíme i děti, které mají nějakou nevýhodu oproti ostatním, např. dyslexii, ADHD nebo cokoli jiného. Každé dítě je schopné se naučit druhý jazyk. Dospělí většinou řeší, zda věta je gramaticky správně a když si nejsou jistí, raději neřeknou nic. A to je škoda.

Jaký je tedy hlavní princip výuky metody Helen Doron? V čem je tak efektivní?

Kromě učení hrou je metoda Helen Doron především o poslechu a pozitivní podpoře a motivaci. Každý student musí dvakrát za den poslouchat určené nahrávky. A díky opakovanému poslechu si děti jazyk přirozeně osvojí. Nahrávky si mohou pouštět při hraní nebo jízdě v autě apod. Důležitý je však denní kontakt s jazykem a denní poslech. Tím si snadno a trvale zapamatují slovní zásobu i fráze.

Toto funguje i u starších dětí, kde témata jsou zaměřená na oblasti, které je více zajímají. A neučíme je pouze angličtinu, ale dáváme dětem všeobecný přehled v různých oborech.

Nedávno jsem se bavila se synem ohledně výuky v Helen Doron a ve škole. Říkal, že hlavní rozdíl je v tom, že se nebojí mluvit a nemá strach z chyb, jelikož v hodinách Helen Doron musel vždy něco říct a tak je na to zvyklý. Přiznal, že i jeho spolužáci si všimli jeho odlišného přístupu k angličtině ve škole.

Jak dlouhé jsou ty poslechové nahrávky, které tvoří základ výuky?

Zhruba dvacet minut. Tudíž denně musí student (malý i velký) věnovat cca čtyřicet minut poslechu. Někdy to může být náročné, ale tento poslech v podstatě nahrazuje bilingvní prostředí. Rodičům hodně pomůžeme v rámci školní angličtiny, kdy děti vše zvládnou samy. A navíc když něco slyší každý den, tak si to prostě zapamatují, ať chtějí, nebo ne. Angličtina se stane přirozenou součástí jejich života. A efektivitu poslechů můžu dosvědčit i z vlastní zkušenosti. Já jsem se tímto způsobem za dva a půl roku naučila španělsky.

A měla jste možnost se potkat osobně s Helen Doron?

Ano, hned několikrát. Helen Doron jezdí pravidelně i do Česka. Není to člověk, který by stál někde v povzdálí. Je velmi aktivní a neustále vyvíjí a modernizuje naše kurzy. Helen Doron English organizuje každoroční konference, online setkání, provozuje dokonce rádio TeenBuzz pro děti z celého světa, do jehož vysílání se mohou studenti aktivně zapojit a samotná Helen Doron tam bývá jako host.

Vaše škola organizuje pravidelně i zkoušky Cambridge. V čem dnes spočívá smysl těchto jazykových zkoušek?

Metoda Helen Doron je kontinuální přípravou na Cambridge zkoušky, už od mala. U těch menších dětí fungují zkoušky jednak jako zpětná vazba pro rodiče a také jako trénink na vyšší certifikáty. Ti nejmenší si zkoušku užívají, je to pro ně zábava. Většinou po zkoušce říkají, že to bylo lehké, což je fajn do budoucna. Když pak studenti absolvují vyšší zkoušky, získávají plusové body u přijímacích zkoušek na střední školu, zkoušky mohou nahradit i část maturity z angličtiny a také otevírají cestu na zahraniční vysoké školy nebo k lepšímu zaměstnání. A mám radost z toho, že u ústní části zkoušky jsou obvykle naši studenti až o dvacet procent lepší než ostatní kandidáti.

Jak vnímáte vy jako lektorka ze soukromé jazykové školy způsob výuky na státních školách? Zlepšilo se to od dob vašich studií?

Ve státních školách jsou hodiny angličtiny stále převážně postavené na učení se slovní zásoby a na překladech.Tady máš větu a tu přelož. Tady říkám to, co vím od svých studentů. Nechci ale paušalizovat, vše záleží vždy na konkrétním učiteli. A přitom překlady nejsou vůbec jednoduché. Když vyjedete co ciziny, nikdo po vás nebude chtít překlad. Musíte se domluvit. A proto by i ve školách měli učitelé s dětmi hlavně mluvit, hrát si (s těmi nejmenšími). I já hraji spoustu her i s teenagery a hodně je to baví. Hraním a komunikací v daném jazyce lektor zjistí, co dítě potřebuje více cvičit a zda umí, nebo ne. Český překlad k tomu opravdu není potřeba.

A když student dělá při konverzaci chyby?

I já česky mluvím s chybami nebo nespisovně a kdo ne? A ani rodilí mluvčí nemluví úplně bez chyb. Takže nejde o to být perfektní. Stačí, že dítě mluví, baví ho to a domluví se.

Navíc čeští učitelé jsou docela přísní, co se týká hodnocení dětí v angličtině. A od našich lektorů z Cambridge víme, že ani Angličané samotní vůbec takhle přísně nehodnotí. A tím právě mohou vzniknout ty mentální bloky k angličtině. Přitom angličtina je úžasný jazyk, který otevírá dveře k neuvěřitelným příležitostem. To můžu potvrdit z vlastní praxe.

Co máte na mysli?

Angličtina mi například otevřela dveře do světa investic, kryptoměn, tradingu a k dalšímu vzdělávání. Byla jsem pozvána jako tlumočnice business konference zaměřené na trading. Pak jsem dostala nabídku od stejné společnosti spolupřekládat jejich knihu o tradingu. A když už jsem tohle téma překládala, tak jsem si řekla, že by nebylo špatné do toho aktivně proniknout, abych věděla, o čem mluvím.

Takže máte kryptopeněženku a obchodujete s digitálními měnami? Upřímně – tohle bych na vás rozhodně netipla.

Hodně lidí se toho bojí, protože o tom nic neví. Stejně jako já, když jsem do krypta zavítala poprvé. Tehdy mi volala kamarádka a říká mi: Je tady možnost si nakoupit NFT, budeme to mintovat. Musíš si koupit Ethereum přes Binance, pak to převedeš, zařídíš si to a toto a máš hotovo (smích). Popsala mi celý proces. Vůbec jsem neměla tušení, o čem mluví, ale šla jsem to vyzkoušet. Moje první mintování byl tedy pořádný adrenalin.

A teď už není?

Jakmile se do toho člověk víc dostane, víc se o tom dozví, už se toho tolik nebojí. Tady musíte být velmi opatrní. Ale stále je to adrenalin a můj tradingový účet je stále stoprocentní riziko. Ale propadla jsem tomu, baví mě to, neustále se učím něco nového. Navíc si myslím, že digitální měna je budoucnost.

Vidím, že jste žena budoucnosti. Tak zůstaňme ještě u nových technologií. Co třeba vy a umělá inteligence?

Tu samozřejmě využívám, nejsem dobrá v copywritingu, takže ChatGPT využívám pro psaní textů, které si musíte ale doladit, hlavně teda v angličtině nebo španělštině (v češtině moc ne). A občas jej využíváme i pro výuku. Umělá inteligence byla naším tématem na letním anglickém táboře, kdy jsme ChatGPT používali k různým cvičením a učili jsme se zadávat prompty. Učím i teenagery a to prostě musíte jít s dobou.

Co byste na závěr poradila věčným začátečníkům v angličtině? Určitě je jich mezi našimi čtenáři hodně.

Najít si tu správnou metodu,která by jim vyhovovala. Najít si správného lektora, za kterým se těšíte. A hlavně každý student musí mít motivaci. Vědět, proč se chce naučit ten jazyk. Pak to hned půjde snadněji a nebude to vůbec těžké. Jako lektorka udělám pro každého vše, aby jazyk zvládl, pokud sám bude chtít.

Jaké plány máte s jazykovou školou do budoucnosti?

Helen Doron chystá brzy i výuku španělštiny pro nejmenší děti v Česku (zatím je jen v USA). Takže mezi mými plány je rozjet kurzy i tady ve Zlíně. Zatím máme lekce španělštiny jen pro děti od 9 let, ale s jinou metodikou, která je také velmi úspěšná. Použila jsem ji já sama při výuce své španělštiny a mohu ji velmi doporučit. Mým dalším chystaným projektem je speciální online kurz Ovládni Business English. Brzy bude celý kurz dostupný na mém novém webu, který tvořím. Na obchodní angličtinu si moc lidí netroufá, je už náročnější. Tento kurz by měl zájemcům poskytnout vše, co potřebují ve firemní praxi. Slovíčka, vzory prezentací, vedení meetingů, psaní korespondence atd. A tento koncept chci poté převést i do španělštiny. Plánů je spousta.

Když to shrnu, učíte, vedete jazykovou školu, máte tři děti, tlumočíte a obchodujete s kryptem. Máte vůbec prostor na odpočinek?

Přiznám se, že příliš volného času nemám. Mám to štěstí, že práce je mým koníčkem. A svou prací žiju. Ale ráda chodím do fitness na cvičení s trenérkou, protože mi je příjemné, když mi alespoň někdy někdo říká, co mám dělat (smích).

Teď se také snažím více číst, knihy mě moc baví. Mám rozečtenou knihu Inspirace Baťa, která je mimochodem naprosto úžasná. A také ráda relaxuju doma u vaření.

Co je Helen Doron English?

Angličtina pro děti vyučovaná metodou Helen Doron je unikátním a prověřeným systémem výuky angličtiny pro děti ve věku od 3 měsíců do 19 let. Tato metoda je pro děti nejen zábavná, pomáhá také v rozvoji jejich intelektu, a to především u dětí předškolního věku. Celá výuka probíhá od první hodiny výlučně v angličtině. Za více než 30 let existence programu Helen Doron English úspěšně prošly těmito kurzy již více než dva miliony dětí na celém světě.

Ing. Helena Změlíková

●Narodila se v roce 1976, má 47 let.

●Lektorka, překladatelka, investorka.

●Po maturitě žila dva roky v Londýně, kde si udělala mezinárodní zkoušky z angličtiny.

●Od roku 2006 je vyškolená lektorka Helen Doron Educational Group.

●Založila a provozuje jazykovou školu Helen Doron ve Zlíně.

●Má zkušenosti s výukou angličtiny dětí od 3 měsíců do 19 let.

●Od roku 2007 učí i dospělé dle Callanovy metody, škola je akreditovaná na tuto metodu.

●Je vdaná, má tři děti.

www.anglictinazlin.cz / www.spanelstinazlin.cz / www.helenazmelik.cz