Nejnovější zprávy: Nová aplikace Baťův Zlín láká k návštěvě míst spjatých se jmény legendárních továrníků Bikerka Tereza Tvarůžková projede se zájemci trasu Valachy mana

Kultura

​Kdo z vás je další Salieri? Vsetín zažil premiéru slavné inscenace AMADEUS

Nasaďte si paruky a napudrujte nosy. Amadeus režiséra Jakuba Hekla na prknech Divadla v Lidovém domě (DvLd) ve Vsetíně s vámi svede imaginární souboj dvou hudebních velikánů Vídně druhé poloviny 18. století, jaký jste ještě neviděli. Premiéru inscenace předvedl soubor divadla v pátek 20. října.


Autor: Facebook DvLd

Zažijte souboj víry v Boha a bezprostřednosti, pokrytectví a upřímnosti, geniality a průměrnosti, souboj žárlivého Salieriho a miláčka bohů Mozarta.

Divadelní hra anglického dramatika Petera Shaffera, která byla předlohou filmového zpracování úspěšného českého režiséra Miloše Formana, dostala v srdci Valašska neskutečný emoční náboj a nečekanou opulentní barevnost Vídně za vlády císaře Josefa II. „V jednu chvíli jsem u zkoušení začala vnímat, že je něco jinak. Vše v jevišti se začalo odvíjet jakoby samo od sebe. Jakoby neexistoval žádný Formanův Amadeus, ani žádný jiný, ani ten skutečný, který kdysi procházel ulicemi Vídně. Zrodil se svébytný svět vsetínského Amadea,“ popsala své pocity ještě před prvním uvedením dramaturgyně inscenace Veronika Onheiserová.

Premiérové publikum jí v pátek 20. října dalo za pravdu. Nekončící frenetický potlesk odměnil herce za nálož emocí o síle dynamitu, kterou jim během představení naložili vsetínští herci společně s absolventy brněnské JAMU. A zažili toho za ty téměř tři hodiny hodně. Divákům se tajil dech během excelentních pěveckých výkonů představitelky Mozartovy ženy Konstance v podání Petry Benediktyové. S úžasem sledovalo vtípky a výstřednostmi sršícího Adama Kaňáka coby Amadea. „Role Amadea je pro mě velmi specifická svou fyzickou a hlavně energickou náročností. Už během zkoušení jsem si uvědomil, že mě Mozart obohatil primárně tím, být svůj,“ svěřil se krátce po premiéře Adam Kaňák.

Spolu s ním se na scéně střetl ve své žárlivosti a touze po likvidaci nastupující generace temný a nešťastný Salieri v podání Pavla Rejmana, který je zároveň ředitelem DvLd: „Je to hra, kterou naše divadlo v takovéto kvalitě, rozsahu a obsazení nikdy nedělalo. Nemluvím jenom o hereckých výkonech, ale i hudebních a pěveckých. Je to komplexní divadlo. Podle reakcí v publiku se zdá, že jsme to zvládli a doufám, že nás diváci poctí svou návštěvou i při dalších představeních. Podle mne to je věc, kterou nejde hned tak někde vidět.“

Jako věrní nohsledi zhrzeného vypravěče příběhu (Salieri) poletovali ve stejně herecky náročných dvojrolích také členové vsetínského divadelního souboru Mirka Kocůnová a Renata Trličíková. Nad nimi všemi, jako pánbůh Vídně a všech postav příběhu, bděl sám císařpán Josef II., jehož představitelkou byla Dagmar Pavloušková.

Režijně se náročného projektu ujal další z absolventů brněnské JAMU režisér Jakub Hekl. „Práce byla dosti náročná, protože text, který byl daleko dříve před Formanovým filmem, se v mnohém od jeho pojetí liší. Museli jsme dělat velkou textovou analýzu,“ uvedl s tím, že bylo zajímavé pracovat v jednom představení s profesními herci a ochotníky. „Práce se všemi byla založena na jednoduchém pravidlu. Nedělali jsme mezi nimi rozdíl. Za sebe jsem vyžadoval práci stejnou měrou na amatéry i na profesionály. Nechtěl jsem oddělovat dvě sekce na scéně. Musela to být jedna parta,“ zmínil režisér.

Další velkou roli v inscenaci sehrála samotná živě interpretovaná hudba obou skladatelů v podání smyčcového kvarteta s příčnou flétnou pod vedením Hany Škarpové. Imaginaci jejich hudby umocňovaly během inscenace poletující papírové vlaštovky. Stejně jako herce i hudebníky čekala náročná příprava. „Největší práce byla s hledáním not a vymyslet partu, která to zahraje. U pár věcí jsme dělali transpozice, ale jinak jsme jeli tak, jak to oba napsali,“ popsala kapelnice.

Diváky na představení nepřekvapili jenom výkony herců a hudebníků. Okouzlily je také kostýmy Zory Davidové a scéna Natálie Hodkové. Zajímavostí také je, že motiv hlavního obrazu na scéně vytvořila umělá inteligence.

Na představení se podílel pěvecký sbor pod vedením vsetínské sbormistryně Heleny Kaločové.

Propojení vsetínských divadelníků s absolventy JAMU na inscenaci Amadeus vzniklo díky Nadačnímu fondu Josefů K., který v rámci JAMU podporuje mladé, nadějné a začínající tvůrce.

Nejbližší reprízy inscenace Amadeus se uskuteční 16. a 17. listopadu 2023.

Fotogalerie