Nejnovější zprávy: Nešťastnice chtěla zainvestovat do kryptoměny. Přišla o milion korun Jarní potravinová sbírka Nadace AGEL zasytí potřebné ve Valašském Meziříčí

Společnost

​Karolinka bojuje o udržení stomatologické ambulanci

Od listopadu minulého roku prožívá město Karolinka intenzivní hledání náhrady za odcházející stomatologickou lékařku, která se rozhodla přijmout pracovní nabídku ve Zlíně. Toto rozhodnutí zanechalo město v úzkých, jelikož se snaží za každou cenu udržet ve městě stomatologickou ambulanci, kterou provozuje.

Ilustrační foto
Autor: Pixabay

I přes snahy a vyjednávání s odcházející lékařkou, které probíhaly v korektním duchu, se bohužel nepodařilo změnit její rozhodnutí. Odcházející lékařka se sice zavázala uhradit finanční sankce vyplývající z nedodržení pracovní smlouvy, avšak důvodem jejího odchodu byla potřeba odborného růstu, který jí město nedokázalo zajistit.

"Čelíme nyní situaci, kdy od Valentýna je stomatologická ambulanci bez personálu a dočasně prázdná," říká místostarosta města Oldřich Škorňák. Aby situaci řešili aktivně, město podle něj spustilo rozsáhlou informační kampaň, která zahrnuje webové stránky, sociální média a oslovení odborných stomatologických institucí a komor.

Město nabízí nastupujícímu zubnímu lékaři finanční odměnu ve výši 500 tisíc korun, kompletně vybavenou zubní ordinaci, smlouvy se zdravotními pojišťovnami a nadstandardní plat. Dále je k dispozici byt v centru města a možnost pronájmu nebo odkoupení ordinace. Město nebrání ani dočasné výpomoci či zkrácenému úvazku.

Navzdory těmto nabídkám se Karolince stále nedaří nalézt vhodného nástupce. Situace je komplikovaná i tím, že malá města čelí konkurenci specializovaných klinik ve velkých městech, které nabízejí lékařům lákavé možnosti.

Data Českého statistického úřadu ukazují, že dostupnost stomatologické péče v Česku je obecně dobrá, s výjimkou regionálních disparit. Zatímco v Praze připadá na jednoho zubního lékaře průměrně 823 obyvatel, ve Středočeském kraji je to již 2373 obyvatel a celostátně 1457 obyvatel na jednoho lékaře.

Problematika dostupnosti zdravotní péče je dále komplikována legislativou, která sice stanovuje maximální dojezdovou dobu k lékaři, ale realita může být odlišná. Zubařská pohotovost čelí situaci, kdy každý druhý pacient nemá svého zubaře.

I přes tyto výzvy doufá vedení Karolinky, že doba bez zubaře bude co nejkratší. Apeluje na občany, aby se obraceli na své zdravotní pojišťovny a zároveň vyzývá veřejnost k podpoře při hledání nového stomatologa či stomatoložky pro město.