Nejnovější zprávy: Zlín dětem nabídne trochu jiný cirkus V Uherskohradišťské nemocnici se letos narodilo už 560 dětí

Byznys

Pracuje na nás až sto švadlen denně po celém Česku a Slovensku

Mladí kluci Michal Kempa a Ondřej Boček opustili před několika lety dobře zavedené webové studio ve Zlíně a v pětadvaceti letech se rozhodli začít podnikat v bytovém textilu. V Napajedlech založili společný e-shop Goldea.cz, který dnes patří mezi top hráče na českém trhu.


Autor: Dalibor Glück

Následující rozhovor je o cestě dvou sympatických kluků za snem v oboru, který zpočátku vyděsil i jejich rodiny.

Jak dlouho se vy dva vlastně znáte?

Michal Kempa: Naše přátelství s Ondrou vzniklo už na základce na florbale, je to tak patnáct let. Ondra bydlel ve Slavičíně, já v Napajedlech a potkali jsme se v klubu v Otrokovicích. Hrávali jsme spolu florbal řadu let v jednom týmu.

Kdy se sportovní přátelství přelilo ve společné podnikání?

Michal Kempa: Já jsem si už v osmnácti letech založil první internetový obchod s módou a značkovými sportovními potřebami.

Ondřej Boček: Já jsem studoval informační technologie na UTB ve Zlíně. Jeden z učitelů se nás zeptal, co děláme mimo školu. Tak jsem se zamyslel a zjistil jsem, že nic neumím, že jen čekám, až dostuduju. A tak mě napadlo se ozvat Michalovi, že bych mu mohl ve volném čase pomoct s e-shopem. Zajímalo mě SEO v marketingu a chtěl jsem si to vyzkoušet v praxi.

Michal Kempa: Na začátku jsem neměl peníze na agenturu. Dělal jsem všechno na koleně a zkoušel, co funguje. A Ondra mi přišel do cesty ve správnou dobu, chtěl jsem to posunout dál, ale neměl jsem dostatek financí. Tak jsme se dohodli. Sedávali jsme u něj na koleji nebo v naší oblíbené zlínské pizzerii a pracovali.

Před dvanácti lety asi ještě nebylo úplně snadné najít návody a rady, jak podnikat on-line?

Michal Kempa: Nebylo, ale my jsme toho využili ve svůj prospěch. Stovky hodin jsme studovali, nastavovali, zkoušeli. Nefungovalo to. Tak znovu. A znovu nic. A pak najednou jsme se dopracovali do fáze, že můj e-shop vydělával desítky tisíc měsíčně, stal se jedničkou na trhu v ČR i na Slovensku. Dokázali jsme, že umíme prorazit. Stálo nás to mnoho času a úsilí, ale podařilo se.

Ondřej Boček: Vzpomínám si, jak mi Michal napsal, že jsme první ve vyhledávačích. Pod lavicí jsem to četl a radoval se, to nadšení bylo obrovské. Tak jsme se rozhodli, že začneme radit druhým a založili jsme ve Zlíně webové studio MIONET s vlastní programátorem a téměř neomezenými možnostmi.

Takže se vám opět dařilo nastartovat nový byznys. Co vás vedlo k tomu ho opět opustit a potřetí začít od nuly?

Michal Kempa: Jeden výrobce bytového textilu nás oslovil, že by chtěl vylepšit své stránky. My jsme mu řekli, že to neuděláme. Že jeho výrobky budeme prodávat sami. Měli jsme 100 tisíc Kč a postavili jsme si vlastní e-shop. Po pěti letech náš e-shop generoval 120 milionů Kč a i v letošním velmi těžkém roce výrazně rosteme.

Ondřej Boček: Bez úvěru, bez peněz od investorů, kterým bychom se museli zodpovídat. Všechno jsme si odpracovali sami. Už tehdy jsme věděli, že nechceme zůstat jen na českém trhu, proto jsme zvolili název Goldea, abychom mohli oslovit i další zahraniční trhy.

To je skvělé, ale proč zrovna bytový textil? Co vás lákalo na prostěradlech a záclonách?

Ondřej Boček: Pro pětadvacetileté kluky byl bytový textil trochu španělská vesnice, to přiznávám. Můj děda nám říkal hadráři, co prodávají ručníky. Vůbec to nechápal. Obě rodiny nás podporovaly, ale nikdo nám nevěřil. My jsme ale věděli, že nastudovat problematiku bytového textilu zvládneme mnohem rychleji, než zavedení majitelé bytových textilů pochopí digitalizaci. Byli jsme si jistí, že je do dvou let doženeme.

Michal Kempa: Od začátku webového studia jsme chtěli nějaký vlastní projekt. Uvažovali jsme o e-shopu s legem, hračkami, hledali jsme ve Zlínském kraji velkoobchodníka, který by dostupný. Aby každý den nemusely putovat balíky z Prahy do Zlína. No a nakonec jsme našli dodavatele a výrobce bytového textilu. Mladí kluci si obvykle zakládají byznys s elektronikou, s PC hrami, e-cigaretami, ale málokdo chce prodávat babičkám záclony a radit lidem s povlečením. Ale nás zdravě nakoplo to, že nám ani doma nevěřili. Považovali náš záměr opustit zavedené webové studio za velkou chybu.

Dařilo se vám od začátku tak skvěle, jako teď?

Ondřej Boček: My jsme ten první rok měli na e-shopu zcela standardní nabídku a nešlo to. Byli jsme z toho zoufalí. Tak jsme se snažili přijít s něčím jiným než konkurence. Chtěli jsme více využít moderní technologie. Dělat produkty, které na trhu nejsou.

Michal Kempa: Pochopili jsme, že základním faktorem je nabídnout lidem bytový textil v jiném moderním podání než konkurence. Proto například neukazujeme povlečení na posteli, ale používáme námi vytvořený unikátní model, při kterém kombinujeme vlastní fotografie s 3D modely. I díky tomu jsme se během velmi krátké doby dostali v šířce nabídky mezi top e-shopy. Náš tým grafiků navíc tvoří vlastní vzory a vybírá neotřelé barvy. Základem úspěchu je zobrazení produktu, při kterém zákazník vidí detailně vzor a ví přesně, co si kupuje.

Konkurence je ale veliká a povlečení lidé asi nekupují každý měsíc. Nebo se mýlím?

Michal Kempa: My jsme nešli na trh s tím, že budeme nabízet lidem povlečení, až jim doslouží to staré, nebo nový ručník, až roztrhají ty, co mají doma. My se zákazníky snažíme inspirovat, ukazujeme jim nové trendy, kombinace a varianty, jak si mohou svůj byt vylepšit, osvěžit, vybavit.

Ondřej Boček: Příkladem je jednobarevné povlečení, které jsme nabídli jako první na českém trhu. Dnes nás už kopírují, ale my jsme ve správný čas nabídli škálu asi 20 barev a prodali jsme desetitisíce kusů. Dodnes je to trhák. A stejné to bylo i s potištěnými prostěradly, které letí teď. Obrátili jsme zažitý zvyk mít jednobarevné prostěradlo a povlečení s potiskem. A zabralo to.

Prodáváte české výrobky, které jsou o něco dražší než výrobky konkurence. Je to vaše strategie?

Michal Kempa: Většina e-shopů s bytovým textilem má jednoho dodavatele, který vozí z Číny kontejnery s produkty. Proto se mezi sebou bijí jen cenou, slevami. My to neděláme. Pravidelně každé dva týdny přidáváme něco nového. Obměna sortimentu a nabídky je hrozně důležitá, protože potenciál produktu se časem snižuje.

Ondřej Boček: I my dovážíme materiál z Turecka, Španělska, Itálie i Asie, ale to je naprosto normální. Tady v Čechách prostě tolik látek není. Máme ovšem vyzkoušené dodavatele, dbáme na prvotřídní kvalitu s důrazem na 100% bavlnu, která je v ložním prádle nenahraditelná. A všechny výrobky šijí české švadleny.

Vaší specialitou je i šití na míru. Jak je to možné při takovém objemu objednávek zvládnout?

Michal Kempa: Pracuje na nás až sto švadlen denně po celé ČR a na Slovensku. Ve spolupráci s dodavatelem a partnerskými šicími dílnami jsme schopni vyrobit téměř cokoliv. V regionu bychom tolik švadlen nesehnali, ale protože budujeme partnerskou síť šicích dílen, je to velmi udržitelný model. Je to cesta, jak můžeme dále růst.

Ondřej Boček: Šicí dílny nám otevřely další možnosti. Jsme schopni ušít cokoliv, i ve vlastních rozměrech, to nám pomáhá v konkurenceschopnosti. Přitom šijeme na míru za standardní ceny jen s malým příplatkem. A šijí pro nás české švadleny, které zodpovídají za kvalitu své práce.

Vaše výrobky ale neputují jen na český trh. Proč jste se rozhodli expandovat do dalších zemí?

Ondřej Boček: Díky zvládnuté digitalizaci pro nás nebyl už na začátku problém expandovat na Slovensko. Přesně víme, jak na to. Proto jsme vstoupili i na maďarský a rumunský trh. Od září jsme i v Polsku. Tímto krokem se náš potenciální trh zdvojnásobil.

Michal Kempa: Zásadní je, že máme kolem sebe správné lidi. Pokud bych nás měl za něco pochválit, tak za to, že se umíme obklopit skvělými lidmi. Ať už jde o 16 našich interních zaměstnanců nebo externisty, včetně marketingové firmy. Někdy se až smějeme, jak se nám daří narazit na člověka, kterého potřebujeme, i když jsme o sobě dosud nevěděli. Strháváme lidi svým nadšením a dáváme jim pocit, že práce na velkém projektu má smysl. Funguje to.

Co je nyní největším trendem v bytovém textilu?

Michal Kempa: Druhým rokem frčí všechno přírodní. Přírodní barvy béžová, smetanová, světle hnědá jsou novým fenoménem. Zažívají obrovský boom. A pak naše unikátní produkty, jako jsou bavlněná prostěradla s potiskem. Konkurence už je sice nabízí taky, ale s příměsí polyesteru.

Zájem je i o povlečení s našimi vlastními vzory, která nejsou k dostání nikde jinde na trhu. Například motiv eukalyptu je trhák.

Ondřej Boček: Ubrusy a povlaky nabízíme v mnoha rozměrech, včetně ušití na míru, a lidé nemají kde jinde je koupit. A taky stoupá zájem o bambusové ručníky nebo čistě lněné povlečení.

Jaký je vůbec objem zásilek, který z Napajedel putuje za zákazníky?

Michal Kempa: Za loňský rok jsme vyexpedovali 100 tisíc zásilek. Tento rok se blížíme ke 150 tisícům balíčků, což je více než 400 balíčků denně. Loňský rekord je 1750 přijatých objednávek za den. Rekord expedice byl 1100 zásilek za den, to jsou dvě velké dodávky zboží.

Ondřej Boček: V říjnu začne vánoční sezona, kdy v expedici pomáhají úplně všichni včetně nás dvou. I telefonisté nebo grafici. Pokaždé se semkneme a pracujeme i 18 hodin denně, abychom dostali zboží včas k zákazníkům. Posiluje to tu naši přátelskou atmosféru ve firmě, která je pro nás velmi důležitá. Můžeme se na sebe spolehnout.

Nedávno jste se přestěhovali doslova o dům dál do nové haly. Proč?

Michal Kempa: Využili jsme výstavby nové třípodlažní haly ve stejném areálu a domluvili jsme se na pronájmu. Jsme připraveni halu koupit, protože prostory potřebujeme. Ale nevíme, jestli pro nás za dva nebo tři roky nebude zase malá. V on-line prostoru jsou dva roky strašně dlouhá doba. Možná pak budeme muset jít zase o dům dál. V původních malých prostorách už jsme nezvládali expedovat stoupající počet zásilek, a i teď jsou prostory v hale vybavené tak, aby se v případě potřeby přeměnily kanceláře ve sklady nebo expedici.

Ondřej Boček: I když jsme v novém, pořád sedíme všichni spolu v jednom prostoru. Nechceme dělat šéfy ve vlastních kancelářích. Michal je v práci jako první a já odcházím poslední. Snažíme se lidi inspirovat vlastním příkladem. Máme špičkovou automatizaci procesů, nepotřebujeme nárazově přibírat desítky zaměstnanců. Možná nás časem bude dvojnásobek a budeme muset firmu restrukturalizovat. Přesto bychom rádi udrželi tu blízkost a důvěru.

Zní to, jako kdybyste chodili do práce rádi?

Michal Kempa: Strašně nás to baví. A radost z práce, do které se člověk každé ráno těší, je něco úžasného. Pro nás nejsou a nikdy nebyly na prvním místě peníze. Když netlačíte na pilu, peníze se vrací zpět. A je to strašně příjemný pocit, že nemusím nutně vydělat peníze, abych přežil. Pro nás je motivace ovládnout trh a nadále rozdávat lidem radost.

Takže neuvažujete o tom, že časem firmu prodáte a budete jen užívat života?

Michal Kempa: V tuto chvíli si nedovedu představit, že bychom firmu prodali. Goldea je naše, patří do tohoto regionu, Nechci, aby ji někdo koupil a přestěhoval. Uvidíme v budoucnu, jaké budou potřeby. Nechávám tuhle možnost otevřenou, ale určitě to není téma na další dva roky.

Ondřej Boček: Nejsme z těch, co firmu prodají, a pak leží někde na pláži. To by nás vůbec nenaplňovalo.

Nebojíte se toho, že by vám úspěch mohl zničit dlouholeté kamarádství?

Ondřej Boček: My jsme každý úplně jiný, každý se věnujeme jiným činnostem ve firmě a dokonale se tak doplňujeme. Co řekne Michal, jako bych řekl já sám. Všechno, co máme, jsme vybudovali společně. Nedává nám smysl to rozdělovat. Jsme jako rodina, vždyť i naši rodiče už pořádají společné párty.

Michal Kempa: Ondra je mozek firmy, já jsem její srdce. Každý dělá to, co umí lépe než ten druhý, a vůbec si do toho nemluvíme. Ale o firmě se bavíme pořád, píšeme si tisíce zpráv, voláme si, sdílíme stejné hodnoty.

Máte nějaký strop, čeho chcete v podnikání společně dosáhnout?

Michal Kempa: Strop je pouze v našich hlavách. Vlastně tam není. Těšíme se na to, jak porosteme dál.

My přesně víme, kam se chceme posouvat. Máme velmi dobré tempo, ale stejně nestíháme. Teď se řadíme mezi přední prodejce bytového textilu v ČR, ale nám to nestačí. Do pár let chceme vstoupit do dalších pěti zemí a otevřít také první reprezentativní kamennou prodejnu.