Nejnovější zprávy: Umění v nitích času: Výstava připomíná odkaz mistra gobelínu Jana T. Strýčka Změny v dopravě: Nová pravidla, zastávky na znamení a úpravy jízdního řádu

Byznys

​Otrokovické Raveo se s pohony chystá dobýt polský trh

Ve foyer se okázale předvádí nablýskané Ducati Panigale. Jeden ze dvanácti exemplářů, který italský výrobce vytvořil pro mistra světa SBK Chaze Daviese. Stejnou rychlostí se řítí vpřed i otrokovické Raveo.


Autor: archiv Raveo

Kubánský rum, nebo raději šestnáctiletá whisky? Tahle otázka se při vstupu do velínu trochu nabízí. Totiž to první, co vás upoutá, je slušně zásobený bar. Osmdesát lahví světových značek od partnerů, zákazníků, část si přivezli majitelé firmy z cest.

„Jsem spíš na víno než na rumy,“ přiznává spolumajitel Radek Kaňovský. Koncem září se chystá s kamarádem Jaroslavem Šestákem, majitelem italské vinárny Lavite, na degustaci do Bari a na to se prý těší hodně.

Důvodů k oslavě má hned několik. Zatímco korporáty zažívají paniku, Raveo roste. Za poslední rok zvýšila firma počet zakázek o dvanáct procent. V červnu získala exkluzivní zastoupení japonské Yamahy a aktuálně se chystá dobýt s elektropohony polský trh.

„Poláci jsou odvážnější a pružnější, investují daleko víc než Češi. Platí si například i za privátní dálnice. Proč to nejde tady? Bráníme se tomu, co je jinde ve světě naprosto běžná věc,“ sklouzává na tenký led Kaňovský.

Tenký led proto, že od byznysu není daleko k politice, ale o té se bavit nechceme. Stačí prý nakopnout mašinu, abyste zjistili, že ve srovnání s Paříží, na kterou teď často byznysmeni ukazují, funguje svět na venkově úplně normálně. Takříkajíc konzervativněji.

Regulace a dotace, které Kaňovský bytostně nesnáší, i nutnost digitalizace státní správy necháváme stranou a vracíme se k tomu, jak se daří Raveu.

Když jsme u stejného stolu popíjeli espresso před rokem, průmyslový trh stagnoval. Firmy odkládaly investice na dobu, kdy úroková sazba klesne. A přišla další rána. Inflace rostla skokově a i nadnárodní koncerny, na které dolehl pokles zakázek, už začaly dělat čistky. „Situace je stejná, ne-li horší,“ konstatuje.

„My jsme naštěstí na trhu široce rozkročení a jsou segmenty, kterým se daří – což je potravinářství, medicína či automatizace menších provozů. Každopádně podporujeme také klienty, kterým se v odbytu příliš nedaří,“ ujišťuje spolumajitel. Aktuální projekty z něj však nedostanu. „Co můžu říct, abych nedal někomu návod?“

Kaňovský zatím věří, že průmysl jako takový, který je hybnou silou společnosti, mnohdy nesmyslné regulace a nařízení ustojí. Dopustit, aby se z Evropy stal skanzen, totiž podle něj nemůžeme ani nechceme.

Existují dvě možnosti dalšího vývoje. Buď začneme investovat, nebo bude konec světa. „Investice a dobré nápady nás posunou dál, pokud bude konec světa, tak je to jedno,“ komentuje s nadsázkou. Toto se snaží jako prodejci a konzultanti s elektropohony vysvětlit i zákazníkům. Těch stabilních mají přibližně třináct set, z nichž nejtypičtější jsou výrobci obráběcích strojů nebo výrobci strojů pro automatizaci výroby.

Stopa Raveo je však daleko rozsáhlejší – od dopravníků na jablka až po družicový systém. A v řeči čísel zní firma ještě přesvědčivěji.

Deset let raketově rostla, pak přišlo na trhu ochlazení. Poslední dva roky drží roční obrat čtyři sta milionů korun a na ten dosáhne i letos. Což je vzhledem k počtu čtyřiceti zaměstnanců a současné situaci skóre více než slušné.

Přesto stále hraje prim. Raveo je největší firmou ve svém oboru v Česku. „Jsme malá firma v globálním kontextu. Naše přidaná hodnota je v inženýringu, servisu, konzultacích a kompletním řešení. Nikdo na trhu nemá tak komplexní platformu pohonné techniky pro automatizaci,“ shodují se spolumajitelé Ravea Radek Kaňovský a Aleš Zapletal.

Absolutní čísla nejsou nic, co by oba aktuálně trápilo. Když vidí lokální sbírku pro pomoc postiženým, tak ji zdvojnásobí. „Rádi pomáháme v regionu, kde podnikáme. Zároveň máme přehled, co se s věnovanými prostředky děje.“

Milionové příležitosti

Kaňovského věta v příspěvku na sociálních sítích mluví za vše: „Sky is no limit.“ Možnosti jsou nekonečné. Příběh otrokovické firmy s elektropohony je toho zářným příkladem.

Před čtrnácti lety nevěděli s Alešem Zapletalem o podnikání zhola nic. Seděli v malé kanceláři, neměli komu prodávat, ale měli vizi. Odhodlání prorazit je vyšvihlo až na vrchol.

„Někteří nás nazvali šoupači beden, ale to jsou firmy, které sváží kamiony a rozvážejí na velkosklady nebo například prodávají jídlo. My jsme nikdy nechtěli prodávat pouze cenou, ale poskytnout funkční řešení s přidanou hodnotu. Jsme obchodní firma, která zajišťuje inženýring od A do Z. Od návrhu řešení až po podporu. Naše řešení je vždy funkční a zákazníci se na nás mohou opravdu vždy spolehnout,“ vysvětluje Zapletal.

Považují se za experty v automatizaci a mají radost z každého obchodu, který se jim pod hlavičkou Raveo podaří. „Cítím se trochu jako dinosaurus, když preferuji osobní schůzky před Teams, benzinové auto před elektrovozy nebo podání ruky před smlouvou,“ glosuje Kaňovský.

Milionové obchody jim ve skutečnosti zaberou pár minut. Víc k tomu nepotřebují. Po čtrnácti letech společného byznysu jsou prý na jedné vlně a mají k sobě absolutní důvěru. Ctít pravidla a respektovat se navzájem je hlavní zásada.

„To, že v byznysu přijdete o několik milionů, je realita. Ve firmě máme vztahy postavené na důvěře. Vždycky je to o intuici, která je z velké části zatížená znalostí,“ dodává jeden z majitelů.

Podobně uvažoval Tomáš Baťa. A není náhoda, že se o něm bavíme právě tady. Krátká exkurze do historie nás vrací o století zpět. Dřevěné hangáry, přistávací dráhy, výroba letadel. A především tragický skon jejího zakladatele, který znamenal ztrátu v mezinárodním měřítku. Jsme jen pár metrů od slavného letiště, tudy šly dějiny.

Ale zpět do reality. Na první pohled zpustošený areál vstává z mrtvých i díky dvěma mužům, kteří sedí přede mnou. Nejdřív chtěli stavět na zelené louce, ale po dvou letech boj s úřady vzdali a ze zpustošeného areálu vytvořili nadstandardní zázemí pro podnikání i zaměstnance. Dotaci považují skoro za sprosté slovo a novou halu zaplatili do koruny ze svého.

„Za celou historii firmy jsme si nevzali jedinou půjčku, na to jsme hrdí,“ hlásí společníci. Momentálně spíš řeší, co s přebytky z fotovoltaiky. Elektřinu ze slunce prodávají už několik měsíců pod cenou, s novým byznys plánem, jak zužitkovat elektřinu, ale prý brzy překvapí.

Alza v pohonech

O patro níž to vypadá ještě zajímavěji. Procházíme skladem a dílnou na montáž pohonů, převodovek a testovacími pracovišti. Zatímco ostatní zeštíhlují, Raveo chce být Alza v pohonech. „Lidé se mají věnovat lepším činnostem než bezhlavé manipulaci s materiálem v montovnách. Práce patří strojům, jak říkal Baťa,” tvrdí společníci.

Řešení na míru je Raveo schopno dodat klientům v řádech dnů. Na kontě má i exkluzivní zakázky. Dodávku divadelní techniky pro zahájení mistrovství světa v plavání, které se kompletně odehrálo pod vodní hladinou, nebo dodávku pohybových celků na zaoceánské lodě typu Costa či Aida.

Pole neorané zatím představují menší firmy nebo živnostníci. Raveo se tak se svými integrátory dostává i k takovým úkolům, jakými jsou robotická linka na skládání vaniček škvarkových pomazánek nebo aplikace na nanášení tvarohu na koláče.

Zkušené strojaře nebo programátory majitelé na ulici nenajdou, tak často improvizují. V týmu mají bývalého vojáka z protichemické jednotky i zákazníka, který měl původně vlastní firmu na automatizaci.

„U nás není obchodník prodavač ponožek, ale technický konzultant. A najít ho je strašně těžké. Buď je to obchodník, který vám prodá vlastní matku, anebo naopak technik, co ví všechno o pohonech, ale když máte námitku, zavře dveře a jde pryč. A takhle komunikovat nechcete. Udělat průnik je strašně těžké,“ popisuje Aleš Zapletal.

Raveo si ale značku atraktivního zaměstnavatele stihlo vybudovat a řada profíků mu dnes dává přednost před korporáty. Oříšek je zatím Polsko.

Z hlediska procesů je firma plně digitalizovaná. Ale robota, který by nakládal komponenty na vozík, tady nenajdete. Místo něj naopak jeden unikát: doposud funkční agregát k mlátičce, který před víc než sto lety koupil Kaňovského praděda. „Když tu máme nějakou party, tak tohle dědictví občas nakopneme,“ culí se a rozhlíží se po hale.

„Všichni dnes vidí tohle. A polovina lidí si myslí, že když jsme nadnárodní společnost, tak jsme to někde zdědili nebo ukradli. Takový ten často typický český přístup. Ale všichni, co nás znají, vědí, že jsme si to odpracovali od píky. Oceňují lidský přístup i fakt, že vždycky držíme slovo.“

Dobrý byznysmen by neměl přemýšlet nad tím, jak udrží růst, ale jak jej navýší. Kaňovský se Zapletalem nepřešlapují na místě. Třikrát ročně točí Asii a se soukromým letounem několikrát za měsíc překvapí dodavatele v Německu, Rakousku, Itálii nebo Polsku, kde mají vlastní pobočku.

Po Evropě prakticky přestali používat linky. „Letadla jsou moje vášeň. Mým snem je být nezávislý na pilotovi a létat si po dodavatelích po vlastní ose. A zase jsme u toho Bati. Ten to věděl už před devadesáti lety,“ usmívá se Zapletal.

Co radí mladým? Aby makali. Bez toho totiž žádná velká firma nevznikla. A vzápětí nabízí řešení: vytvořit ve Zlíně klastr, který by talenty a šikovné lidi v regionu podpořil. „Zlínský kraj je úžasný jak z pohledu životních podmínek, tak i skvělých lidí či tradic. Nesmíme dopustit, aby mladí lidé po škole odcházeli do velkých měst a tam si je rozebraly nadnárodní giganty. Pokusme se vytvořit novodobý Baťův Zlín s takovými možnostmi pro lidi, aby nám je všichni mohli závidět.“

RAVEO

  • Dodavatel pohonné techniky, automatizace a robotiky.
  • 1 300 aktivních zákazníků, z toho nejčastěji výrobci CNC strojů a automatizovaných linek.
  • Firma je na trhu čtrnáct let, hlavní sídlo má v Otrokovicích.
  • Zaměstnává čtyřicet čtyři zaměstnanců na čtyřech pobočkách.
  • Obrat za rok 2023: 400 milionů korun.
  • Partnery má po celém světě včetně Japonska, Koreje a Tchaj-wanu.

RADEK KAŇOVSKÝ (42)

  • Vystudovaný kybernetik, s manželkou a dvěma dětmi žije v Buchlovicích.
  • Mezi jeho hobby patří běh, cyklistika, motorismus či vaření.
  • Oblíbená kniha: Budujme stát od J. A. Bati.
  • Oblíbený film: Forrest Gump.

ALEŠ ZAPLETAL (47)

  • Vystudoval průmyslovou automatizaci, má tři děti a žije v Popovicích/Ratajích.
  • Jeho koníčkem jsou rádiem řízené akrobatické modely, v nichž je mistrem Evropy.
  • Oblíbená kniha: žádná, rád čte o úspěšných českých firmách.
  • Oblíbený film: Top Gun.