Nejnovější zprávy: Knihotrh ve Zlatém jablu pomůže opuštěným zvířatům Přístaviště na Baťově nabízí grilovačku. Grill point rozjíždí služby už v květnu

Byznys

Křik není řešení, říká generální ředitel vsetínského Climaxu David Žabčík

Klidná síla. Tak hodnotí svého ředitele zaměstnanci vsetínské společnosti Climax. David Žabčík začínal ve firmě jako obchodník. Za osmnáct let vystoupal až na vrchol firemní hierarchie.


Autor: Dalibor Glück

K tomu, aby prosadil svůj názor, nepotřebuje zvyšovat hlas. Nikdy po svých lidech nekřičel. Nemá ve zvyku jednat z pozice síly. Naslouchá, komunikuje a hledá řešení.

Konfliktů se nebojí, nicméně je řeší v klidu. Klíčové je podle něho názorové neshody nezosobňovat a oponenty neshazovat. „Vždycky je důležité získat všechny možné informace a data, ty vyhodnotit a potom s chladnou hlavou jednat,” říká generální ředitel Climaxu David Žabčík.

Do Climaxu přišel v roce 2003, kdy odpověděl na klasický tištěný inzerát, který poptával obchodníka pro zahraniční sekci. Nechtěl zůstávat ve své tehdejší práci, pohovory prošel úspěšně.

„Úsměvné bylo, kolik lidí a přátel mě tehdy od změny zaměstnání zrazovalo. Co tam budeš dělat? říkali. Argumenty měli pádné. V té době byly žaluzie opravu jen žaluzie. Dnes už se jedná o komplexní řešení s názvem stínicí technika. Známí mi říkali, že to nemá žádnou budoucnost. Climax měl tehdy kolem stovky zaměstnanců. Nebyla to malá firma, ale skoro veškerý obrat se realizoval v rámci Česka.”

Udělal dobře. Dnes řídí firmu s šesti stovkami lidí. Obrat dosahuje půldruhé miliardy korun. Firma vyváží do desítek zemí v Evropě, do Austrálie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Maroka, Saudské Arábie nebo Spojených Arabských Emirátů. Těžké spaní z toho ale nemá. Tím, že prošel firmou od základů, zná její fungování dokonale.

Jaké byly vaše profesní začátky? Co jste dělal před příchodem do Climaxu?

Po škole jsem nastoupil do společnosti Kovex v Hošťálkové, což byla kovárna. Strávil jsem tam jako obchodník necelé čtyř roky a byla to pro mě velká škola. Nějakou dobu jsem tam fungoval i jako obchodní ředitel, ale neviděl jsem možnost osobního a profesního rozvoje.

Co váš kariérní postup ve Vsetíně?

Byl postupný. I přesto, že jsem vnímal určitý despekt ze strany zahraničních partnerů k nákupu českých výrobku, tak se nám velmi dařilo. Prodávali jsme kvalitu. Oddělení zahraničního prodeje se začalo rozšiřovat. S dalšími obchodníky nás řídil Dušan Vrtal, od kterého jsem se hodně učil. Měl jsem taky možnost hodně věcí diskutovat i s majitelem Miroslavem Jakubcem. Právě tito dva mě toho hodně naučili. Dodnes těžím z jejich rad a z toho, že jsem se inspiroval, jak přistupují k byznysu.

Dušan Vrtal se rozhodl posléze jít vlastní cestou, firmu opustil…

Jeho firma je dodnes naším partnerem, máme velmi nadstandardní vztahy. Tak nějak přirozeně jsem převzal jeho pozici obchodního ředitele. Nějak zvlášť už jsme nerozdělovali zahraniční a český obchod. Měli jsme všechno v jednom. Zhruba před třemi lety se Mirek Jakubec rozhodl, že už nechce být v řízení firmy tolik aktivní. Začali jsme se bavit o možnosti, že bych se stal generálním ředitelem. Bylo to těžké zvažování, moc dobře jsem si uvědomoval, jak obrovská zodpovědnost je řídit celou firmu. Úplně něco jiného, než se starat o jedno konkrétní oddělení.

Proč jste se tedy rozhodl nabídku přijmout? Co bylo oním jazýčkem na vahách?

Asi přístup majitele Mirka Jakubce a jeho slib, že mi bude pomáhat. Věděl jsem, že se budu muset spoustu věcí naučit, potřeboval jsem cítit jeho podporu. Byla to ohromná výzva. V Climaxu jsme vychováváni k tomu, abychom si pomáhali, já jsem to bral jako možnost pomáhat celé naší společnosti. Také jsem to jednoznačně vnímal jako příležitost k profesnímu a osobnímu růstu. Jako nabídku, která už se nikdy nemusí opakovat. Tak jsem souhlasil. Celé ty tři roky se učím spoustu věcí a dělám to rád.

Jak hodnotíte dosavadní působení v čele společnosti?

To je otázka na majitele a možná ještě více na zaměstnance. Když se podívám čistě na čísla, tak musím být velmi spokojený. Ale pozor, já o sobě vždycky říkám, že jsem pozitivně nespokojený. Uvědomuji si, že se nám celá řada věcí daří, ale zároveň se snažím vidět i to, co bychom mohli zlepšit. Jsou to výzvy, na kterých budu rád pracovat.

Energie vám evidentně nechybí…

Té mám dost. Když někdy chybí, vždycky mě něco lidově řečeno nakopne. Nejvíc sport, ale i třeba úspěšné obchodní jednání. Třeba nedávná návštěva skupiny manažerů naší francouzské dceřiné společnosti. Byli jako u vytržení. Přijeli se osobně podívat do výroby po dvou letech a říkali, že přijeli do úplně jiné firmy. Je to jako s dítětem. Když jste s ním denně, tak ani moc nevnímáte změny, jak roste a vyvíjí se. Ale babička, která přijede jednou za čas, vidí na vnoučeti obrovské pokroky a proměny.

Dokázal byste si vybavit nějaký kritický moment, kdy jste třeba přemýšlel o změně, o odchodu, o výpovědi?

Z podobných pozic se výpovědi nepíší. Za celých osmnáct let si pamatuji jenom jeden kritický moment. Zhruba před sedmi, osmi lety jsem přišel za Mirkem Jakubcem, že bych chtěl zkusit něco jiného. Tehdy jsem dostal příležitost, kterou jsem vnímal jako velmi lukrativní nabídku. Párkrát jsme to diskutovali a nakonec mě přesvědčil, abych zůstal.

Čím?

Ukázal mi, že možnost růstu v Climaxu je minimálně stejná a možná i větší.

Jak si společnost, která vám dala nabídku, vede dnes?

Vede si velmi dobře. Jsem tam s některými lidmi v kontaktu a máme pěkné vztahy, i přesto, že jsem zůstal tady. Rozhodnutí zůstat nelituji.

Kdyby vám před osmnácti lety někdo řekl, že v roce 2021 budete sedět v křesle generálního ředitele firmy, co byste si pomyslel?

Samozřejmě bych to považoval za vtip. To, kde dneska jsem, kam se posunula celá společnost, beru s nadsázkou jako zázrak. Ale samo to nepřišlo. Je to výsledek téměř dvacetileté každodenní práce. Prošli jsme těžkými obdobími, přečkali jsme krize, ze všech jsme vyšli silnější.

Kolik firmě věnujete času?

Nedávno jsme vzpomínali s manželkou. Říkala, že když jsem dělal obchodníka, tak jsem vůbec nebyl doma. Je to částečně pravda, bylo to dáno hlavně cestováním. Byl jsem sice extrémně pracovně vytížený, ale měl jsem možnost potkávat spoustu zajímavých lidí, práce mě každý den obohacovala. Musím ale říci, že když už jsem byl doma, tak jsem se dokázal rodině věnovat na sto procent. Vím, že to nejcennější, co dětem můžete dát, není X-box, iPhone nebo cokoliv hmotného, ale je to čas. Teď mám i kvůli covidu cestování méně. Jsem s rodinou častěji než dřív, ale pořád je to časově náročná práce. Na e-maily je samozřejmě potřeba odpovídat i večer. Člověk musí být k dispozici ostatním, kteří taky mají své potřeby a čekají na můj názor nebo rozhodnutí. Rychlost komunikace vnímám jako velmi důležitou. (Do rozhovoru vstupuje mluvčí Climaxu Jana Čadová: „David reaguje na e-maily nebo telefony prakticky okam­žitě. Nikoho nenechává čekat,” říká.)

Kolik e-mailů vám přistane za den ve schránce?

Není to takový masakr, jako když jsem byl obchodník. Dříve to bývalo klidně i sto třicet e-mailů za den. Na všechny musí člověk nějak reagovat. V mé dnešní pozici už každodenní administrativní operativa trochu opadla. Není to moje primární role ve firmě řešit každodenní problémy a záležitosti. Nejbohatší podnikatel Česka Petr Kellner říkal, že možná úplně nejdůležitější je najít čas na přemýšlení, co je nebo není smysluplné. Měl pravdu.

Jaká je vaše spolupráce s panem Jakubcem? Dokázali jste se někdy i pořádně pohádat?

Nikdy. Opravdu jsme se nikdy nepohádali. Já se hádám pouze na hřišti, když hraju fotbal, a i tam platí, že čím jsem starší, tak emocím podléhám méně. S Mirkem Jakubcem máme na řadu věcí jiné názory, ale vždy dokážeme racionálně diskutovat. Máme k sobě respekt. Když takový moment přijde, zavřeme se do kanceláře sami dva, mluvíme o tom a poté prezentujeme jen výsledný závěr. Nikdy se navzájem navenek nezpochybňujeme. To je klíčové a i díky tomu si prostě věříme.

Máte ve firmě něco, co považujete za svůj projekt, výtvor, produkt. Něco, co jste vymyslel nebo prosadil? Na co jste hrdý?

Jestli jsem tady něco vnesl, tak je to určitá forma komunikace. Chci, aby se tu lidé respektovali a slyšeli i názory těch druhých. Platí to ve vztahu mezi kolegy, mezi nadřízenými a podřízenými, ale i ve vztahu k obchodním partnerům. Myslím, že se takový přístup velmi vyplácí. Mám pocit, že naši dodavatelé i zákazníci nás vnímají právě díky tomu pozitivně. Ve složitějších dobách z toho těžíme.

Který moment byl za tři ředitelské roky nejtěžší?

Řekl bych, že celý první rok. Začal jsem objevovat, že některá oddělení mohou fungovat lépe, efektivněji. Byly tam ještě zavedené starší postupy, změnit je nebylo vůbec jednoduché. Šli jsme po malých krocích. Trochu jsem se s tím pral. Říkal jsem si, že jsem mohl zůstat v obchodě a dělat, co umím. Pak přišla pandemie, museli jsme začít fungovat jinak. Začali jsme mnohem víc reagovat na aktuální situaci než se jen držet plánu. I když je složitá doba, vnímám ji jako velkou příležitost. Snažíme se co nejvíc zvýšit naši soběstačnost. Abychom nebyli tolik závislí na vnějších změnách, které neumíme ovlivnit. Právě v téhle složité době investujeme a chceme být vidět.

Jak je to s konflikty?

Samozřejmě tu jsou nějaké neshody. Je nás tady šest set. Je úplně logické, že konfliktům se nelze vyhnout. Pro mě je řešením vždy komunikace. Snažím se názorový nesoulad nikdy nezosobňovat. Vnímáte takové chvíle tak, že i druhá strana chce to nejlepší, ale třeba se na věc dívá jinak nebo nemá dost informací. Což může platit i o mně.

Křičel jste někdy?

Neříkám, že mě něco nevytočí, ale rozhodně nekřičím a neventiluji emoce agresivním způsobem. Umím však dát dost jednoznačně najevo, že jsem nespokojený a lidé to velmi dobře poznají. (Do rozhovoru podruhé vstupuje mluvčí Climaxu Jana Čadová: „Nikdy nekřičí, opravdu ne.”)

Prošli jste v Climaxu i uličkami, které se posléze ukázaly jako slepé? Něco, co selhalo a museli jste to hned ukončit?

Takových případů bylo několik. Jak v obchodní, tak ve výrobní sféře. Měli jsme třeba dceřiné společnosti, jejichž fungování nedopadlo dobře, museli jsme je uzavřít. Stálo nás to peníze, ale také jsme se z toho vždycky poučili. To je v podnikání asi přirozené a normální. Klíčové je, že jsme se dokázali poučit, a že máme pořád energii na další výzvy.

Máte nějaké moto, nebo krédo, kterým se řídíte?

Byť si píšu různé zajímavé citáty do složky v počítači, žádné takové, které bych chtěl zmínit, kterým bych se řídil, nemám. Mám rád česká přísloví. Přemýšleli jsme dokonce s Mirkem, že bychom mohli spolupracovat na knížce, která by ukázala, jak jsou některá stará česká přísloví poplatná i v současném byznysu. Naši předci byli chytří lidé. Myslím, že je dobré se vracet k myšlenkám moudrých lidí. Je to čiré zlato.

Jaké máte s firmou a sebou samotným plány do budoucna?

Do vzdálenější budoucnosti máme spíš vize. Na následující tři roky pak konkrétnější plán. Já osobně mám hlavu otevřenou. Snažím se poslouchat a dívat. Následně u nás implementovat to nejlepší, co vidím. Jsme naučení využívat příležitostí. Máme plány, ale jsme připraveni využívat příležitosti a plány upravovat.

Jak moc a rychle se mění v oblasti výroby stínicí techniky trendy?

Stínicí technika, to už dnes není jen světelný komfort. Stále větší roli v této branži hrají dopady na regulaci energií, úspory CO2, úspory na nákladech klimatizací nebo třeba pozitivní vliv na ochranu soukromí. S tím vším musíme v našich plánech do budoucna kalkulovat. Česká republika za tím trochu pokulhává a myslím, že se málo prezentuje, jaké výhody stínící technika má. V některých zemích už v této souvislosti stínicí techniku aktivně řeší i státní dotační programy. Začali jsme pracovat na tom, aby se toto začalo řešit i u nás. Jsem optimista a myslím, že se dočkáme.

Co považujete za přidanou hodnotu Climaxu ve srovnání s konkurencí?

Ke konkurenci vždy přistupujeme s respektem a pokorou. Jako největší hodnotu vnímám jistotu, vstřícnost, spolehlivost. Chceme se vrátit k tomu, že budeme lidem přinášet radost. Jsme založení na spolehlivosti v tom nejširším slova smyslu. Nejde jen o včasné dodání, ale také o možnost se na nás obrátit. Řada firem, které s námi spolupracují, v posledních letech rostly společně s námi. Poslední rok byl těžký a musím přiznat, že jsme třeba všem partnerům radost nedělali. Nejsem za to rád. Snažíme se vrátit na úroveň spolehlivosti, kterou jsme měli před pandemií a krok po kroku ji stále zvyšovat. Chceme být maximálně spolehliví pro zákazníky, naše dodavatele i odběratele. Pracujeme na tom, abychom v budoucnu byli schopni na podobná rizika lépe reagovat.

Kde vidíte ta rizika?

Předpokládám, že v příštích deseti letech by se nemělo odehrát nic zásadního, nic přelomového. Tedy, pokud nepřijdou další lockdowny nebo něco podobného, co nelze předvídat. V dlouhodobém časovém horizontu se ale třeba mohou měnit trendy architektury. To nás určitě může ovlivnit.

Jak vnímáte aktuální pozici Climaxu na českém, evropském a světovém trhu?

V České republice jsme lídrem na trhu a patříme k silným hráčům na evropském trhu. S respektem můžu říct, že v Česku máme minimálně další 3 opravdu výborné výrobce stínící techniky. Konkurenci vnímáme jako někoho, od koho se můžeme učit. Naší každodenní prací se snažíme přibližovat těm nejlepším evropským firmám a mám radost, že se nám to krok po kroku daří. Byli bychom rádi, kdyby značka Climax byla známou, vyhledávanou značkou a kdyby byla synonymem pro stínící techniku nejen v České republice, ale i v dalších evropských zemích.

SERVIS CLIMAX a.s.

  • Historie se píše od roku 1992, firmu ještě jako s.r.o. založili Miroslav Jakubec s Tomášem Jurečkou, který firmu opustil v roce 2006.
  • Původně byla společnost jen ryze k zajištění těsnění do oken a dveří, v devadesátých letech přidala prodej žaluzií, posléze výrobu. Další součásti výroby a prodeje přibývaly postupně v dalších letech.
  • Aktuálně vyrábí a prodává venkovní žaluzie, venkovní rolety, markýzy, pergoly a stínění zimních zahrad, svislé fasádní clony, vnitřní žaluzie, vnitřní látkové stínění, sítě proti hmyzu.
  • Za rok společnost vyrobí zhruba 385 000 kusů venkovních výrobků a 330 000 interiérových výrobků. Z toho by mělo být letos cca 155 000 kusů venkovních žaluzií a 11 000 kusů svislých fasádních clon (screenových rolet).
  • Firma zaměstnává 555 lidí, v prvním pandemickém roce zvýšil Climax obrat téměř o devět procent na 1,36 miliardy korun. Na letošek má vedení společnosti plán přiblížit se 1,5 miliardy.
  • Své výrobky Climax dodává do Austrálie, Belgie, Bulharska, Číny, Dánska, Finska, Francie, Itálie, Izraele, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, na Kypr, do Libanonu, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Maroka, Německa, Nizozemí, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Ruska, Řecka, Saudské Arábie, Slovinska, Spojených Arabských Emirátů, Turecka a Velké Británie.
  • DAVID ŽABČÍK
  • Narodil se 22. září 1975.
  • Šestačtyřicetiletý manažer pracuje ve společnosti Climax od roku 2003.
  • Začínal jako obchodník pro zahraničí, později se stal obchodním ředitelem. Od roku 2018 zastává pozici ředitele společnosti.
  • Vystudoval Univerzitu Pardubice, Fakultu ekonomicko-správní.
  • Plynně mluví anglicky, německy a francouzsky, bez potíží se domluví také španělsky. Aktuálně se aktivně učí arabsky.
  • Je ženatý, s manželkou Jitkou vychovávají dva syny Adama (11 let) a Davida (15).
  • Mezi jeho záliby patří především sport, dosud aktivně hraje fotbal, baví ho jakýkoliv sport ve kterém se vyskytuje „cokoliv kulatého”.
  • S rodinou rádi cestují po Česku, v oblibě mají také moře.