Nejnovější zprávy: Karolinku letos čeká přístavba restaurace u vleku. Připravují se tím na novou éru lanovky ​Valašské Meziříčí chystá nový dům pro seniory

Gastronomie

​Gejzír chutí a nápadů, to je COMIC CONE FOODTRUCK

Dvojice Anička Maderová & Michael Mlýnek přivezla do Zlína vskutku zajímavý projekt, skvělou „streetovou“ gastronomii. Comic Cone Foodtruck.


Autor: Dalibor Glück, archiv Comic Cone Foodtruck

Jsou originální. Jedineční. Inspirativní. Odhodlaní. A především veskrze pozitivní. Přesně takto zajímavé a perspektivní mladé lidi (a jejich projekty) chce Magazín PATRIOT pravidelně představovat svým čtenářům.

Příběh mladé dvojice (dnes už snoubenců), kteří ve Zlíně nabízejí na ulici kvalitní burgery i různé speciality, rozhodně stojí za přečtení.

Ostatně, pokud vás veřejně pochválí nejznámější český „gastronaut“ Lukáš Hejlík, znamená to jediné - děláte svoji práci dobře.

Projekt Comic Cone Foodtruck rozjeli Maderová s Mlýnkem před dvěma lety. Se Supermanem a Hulkem na kapotě dodávky prožili pozoruhodný příběh. Posuďte sami.

Proč se dva mladí lidé rozhodnou, že je čas opustit solidně placenou manažerskou pozici v prosperující firmě a vyrazí vstříc životnímu dobrodružství ve Foodtrucku? Pro Aničku s Michalem to nebylo zase tolik úplně složité životní rozhodnutí.

Michael: Přispěl k tomu fakt, že nadřízení ve firmě začali jevit známky psychopatie… Přestávalo nám to dávat smysl. Tak jsme začali přemýšlet, co dál. Chtěli jsme vymyslet vlastní projekt, abychom už ve firmě nemuseli trápit.

Break-point přišel záhy. Byla jím Michaelova návštěva Vídně v předvánočním období roku 2018. V rakouské metropoli, provoněné nejen svařákem, ale také všemi možnými specialitami, ochutnal v Evropě tehdy už docela populární pizza kornoutky.

Anička: Říkali jsme si, že bychom kornouty mohli jako první v Česku zkusit. Jídlo to bylo výborné, u nás to nikdo nedělal, mělo to z našeho pohledu potenciál. Já jsem ještě k tomu přidala myšlenku propojení s Foodtruckem a bylo to. Za dva týdny už jsme na úvěr kupovali ojetou a předraženou dodávku. Pořád jsme byli coby zaměstnanci ve firmě, ale všechno už směřovalo k tomu, že z ní odejdeme. Bylo to turbulentní období. Celý den v práci, pozdě odpoledne jsme vyrazili na Slovensko za grafikem řešit polepy auta, vraceli jsme se nad ránem, bez spánku šli znovu do zaměstnání. Nicméně v březnu jsme měli všechno připraveno.

O první akci Comic Cone Foodtrucku je dodnes záznam na Instagramu. Byl to krátký vzkaz a zněl následovně: Jediná pizza v kornoutu v České republice! Najdeš nás na všech dobrých akcích po Česku. Začínáme Street food festivalem 16.3.2019 na pražské náplavce!

Pro oba to byly poslední dny a týdny pod tlakem „příručkových“ manažerů. Anička dala výpověď jako první, od května 2019 se novému společnému projektu začala věnovat naplno, Michal ji následoval o pár týdnů později.

Michael: Objednali jsme drahý na zakázku vyrobený stroj na pizza kornouty v Číně. Měli jsme velký úspěch. Lidé u nás stáli fronty, všechno to vypadalo růžově. Akorát byla problematická jedna „drobnost“. Nějak nám to nevycházelo finančně. Všechno jsme prodali, ale zisk byl prakticky nulový. Pak se nám po pár měsících pokazil stroj. Což s odstupem času vnímáme, že byla asi nejlepší věc, která se nám mohla stát. Vzdát se hned na začátku a skončit jsme odmítli. Zkusili jsme dělat burgery, ale zase trochu jinak – v barevných houskách. Bingo, měly obrovský úspěch.

První sezona byla pro „podnikatelské punkery“ naprosto specifická. Nikde neměli stálé místo. Jezdili po celé republice. Vybírali velké akce, food festivaly i hudební produkce. Za sedm měsíců najezdili v dodávce více než patnáct tisíc kilometrů. Jeden den jeli na festival do Frýdku-Místku, hned o den později prodávali zase v Praze.

Zdálo se, že festivaly a velké hudební akce mohou být to pravé ořechové. Comic Cone Foodtruck byl na koncertech v obležení zákazníků. Při pohledu na tržby Anička s Michaelem s úsměvem na rtu vzpomínali na někdejší trápení pod vedením bláznivých korporátních manažerů.

Anička: Všude nás chtěli. Měli jsme unikátní jídla, neměli jsme problém se dostat na jakoukoliv akci, koncert, festival. Zvaly si nás také soukromé firmy a produkce. Legrace skončila ve chvíli, kdy nám organizátoři těch velkých festivalů během několika málo dní posílali faktury za pronájem. Bylo to, pokud si dobře vzpomínám, asi dvě stě dvacet tisíc korun. Na účtu jsme měli sedmdesát tisíc. Bylo nám jasné, že tudy cesta asi nepovede. A začali jsme jezdit na menší akce. Jedou z prvních byl fesťák v Napajedlích. Nájem rozumný, lidi nadšení, vydělali jsme. A viděli, že toto asi bude správná cesta.

Prahu nakonec dvojice opustila nadobro. Zamířila zpátky na Moravu, nejdříve do Troubska u Brna, pak do Mikulova. Tam sestavili velký byznys plán na rok 2020. Prakticky na každý víkend měli v kalendáři nějakou akci. Perfektní logistika, dokonalá příprava, precizní program až do Silvestra. Vybrali skvělé festivaly, projekty, spíše menšího charakteru. Byli si naprosto jistí, že pokud se nestane nic mimořádného, čeká je úspěšný, průlomový rok.

Na začátku března spadla klec. Covid. Lockdown. S kalendářem si mohli mladí podnikatelé maximálně tak vytapetovat toalety.

Michael: Veškeré veřejné produkce a akce šly rázem do kopru. Museli jsme improvizovat. Zbývalo jediné možné řešení. Dostat se do většího města a nabízet služby na stabilním místě. Budovat lokální klientelu. Brno jsme s ohledem na již existující kvalitní konkurenci zamítli, takže zbýval návrat do rodného Zlína. Na Školní ulici náš Superman s Hulkem zaujali. Burgery i další jídla si začaly získávat příznivce, fanoušků na sociálních sítích přibývalo, tržby se postupně zvyšovaly. Letní měsíce nám ale přinesly bohužel další zklamání. Zlín se prakticky vylidnil. Shodou okolností ani festivaly, koncerty a akce během letního koronavirového rozvolnění nedopadly podle očekávání, lidí na ně přišlo méně než v předchozích ročnících. Těšili jsme se na boom, přišel pravý opak.

Situaci nikterak nepomáhaly anonymní stížnosti, které prakticky obden k jejich Comic Cone Foodtrucku záměrně přiváděly různé úřednické kontroly. Hodit ručník do ringu? To mladý pár nenapadlo ani na vteřinu. Podzim, kdy virus zavřel prakticky všechny provozy, věnovali shánění nového místa, kde by nemuseli bojovat s anonymními stěžovateli, magistrátními vyhláškami a byrokracií.

Našli ho na Kvítkové ulici v těsné blízkosti vinotéky Lavite. V zimě tam na soukromý pozemek navezli čtyři tuny makadamu, vlastníma rukama v mrazivém počasí hromady rozhrnuli, vyměnili plot, nechali tam přivést elektřinu, zaparkovali dodávku, navezli malé stolky, lavice z palet a chystali se na opětovné otevření.

Anička: Od ledna se nám daří. Jednoduché to ale nebylo. Lidé se kvůli covidu báli chodit, takže jsme pokračovali v rozvozech. Jezdili jsme i větší okruh kolem Zlína, ten jsme ale postupně zmenšili. Nedá to úplně dobře zvládat, občas nám museli s distribucí pomoci i přátelé a kamarádi. Teď už zase převažuje osobní odběr nad rozvozem. Někdy jsou to šílené nervy. Venku stojí fronta, dalším lidem musíme jídlo doručit na určitý čas. Sami nemáme rádi, když někde musíme čekat, tak se snažíme všem vyhovět, někdy je to vážně pořádný adrenalin. Když vidíme, že nestíháme, hned lidem píšeme. Jsme k nim maximálně až extrémně otevření a vstřícní. Zákazníci pro nás nejsou jen čísla, peníze a tržby, ale někdo, koho si moc vážíme, ke každému máme osobní přístup. Je to sice náročnější na čas, ale tak nás prostě baví a je nám to přirozené.

Zákazníků se na jejich „zahrádce“ před dodávkou objevuje víc a víc. Vrací se. Počet stabilních odběratelů roste. Michael sotva stíhá rozvážet. Anička u grilu kmitá rychleji než kuchaři, které právě postavil do latě Zdeněk Pohlreich.

Comic Cone nabízí hostům dobroty čtyři dny v týdnu. Pondělí a úterý patří přípravě, nákupu surovin, chystání dalších porcí, vymýšlení nových jídel. Od středy do soboty je Foodtruck v plné permanenci, neděle patří odpočinku.

Michael: Každý týden prodáváme něco jiného. Vždycky je v nabídce jeden burger a k němu pak druhé jídlo. Někdy curry, někdy originální sendviče, jindy těstoviny, hot-dogy, nějaká specialita z Asie, pak třeba něco amerického. Chceme lidem dát nejen najíst, ale dát jim zážitek z něčeho nového. Samozřejmě, že občas se vracíme k úspěšným receptům, ale za tu dobu, co fungujeme, jsme už určitě na šest desítek různých obměn naší nabídky vymysleli. S každou ingrediencí si hrajeme. Prakticky nic nedáváme do jídel jen tak, všechno se snažíme dochutit, vylepšit a upravit. I když se jedná třeba jen o cibuli. Složité přípravy vždy zaručí výsledek na úplně jiné chuťové úrovni.

Marketingově řádí Comic Cone Foodtruck především na Instagramu. Tam si mohou lidé prohlédnout i kvalitní fotky nabídky, stejně jako jejich úchvatný a podrobný popis. V nabídce se objevily limonáda s pivem, samozřejmě s vlastní originální etiketou.

Odlišit se snaží všemi možnými způsoby. Mimo jiné také třeba hranolkami. Ty jejich mají zákazníci ve velké oblibě. Jsou dělané na sádle, vynikající pochoutka. Podobné je to i s máslovou brioškou, ve které burgery nabízí. Pekárna je připravuje podle speciálního receptu, který po týdnech vylepšování, ochutnávání a zkoušení ve stylu pokus-omyl dvojice sama připravila.

Anička: Jinou cestou než vlastní a originální ani jít nemůžeme. Musíme lidi přesvědčit, naše jídlo za útratu stojí. Že jídlo „z auta“ může být lepší než z restaurace. A děláme pro to maximum. Třeba naše trhané maso pečeme klidně i šestnáct hodin. Prostě ho před odchodem dáme do trouby, zapneme ji na devadesát stupňů, ráno v devět maso vytáhneme. Cena jídla tím hodně narůstá, což zákazník nevidí. Kupujeme kvalitní suroviny, kvalitní maso. Někdy je to až frustrující. Víte, že máme mnohem lepší produkt než třeba nabízí podobné street gastro v Česku i zahraničí. Ale musíme respektovat ceny, za které jsou lidé ochotni koupit tady ve Zlíně. Bohužel s tím nic nenaděláme, kupní síla tady prostě není srovnatelná s velkoměsty. My máme jediný úkol – kvalitou a vynikající chutí lidi přesvědčit, že má smysl k nám chodit.

Byť jsou momenty, kdy pár sotva stíhá, kapacity ještě na maximum vytížené nejsou. Nárazové přetížení střídají volnější dny. K úplné spokojenosti jim ještě zákazníci chybí. I když některé dny vydají tolik porcí jako velké restaurace, komfort zaměstnanců si zatím nemohou dovolit.

Stávající model byznysu je uživí. Ale je to za cenu opravdu enormního osobního nasazení. V dodávce, kde v zimních měsících namrzají stěny. Kde navzdory horké troubě po šichtě připomínají nohy zamrzlé betonové sloupy. Kde se v letních dnech naopak teplota uvnitř blíží padesáti stupňům a u grilu se sotva dá vydržet.

Michael & Anička: Nestěžujeme si, byla to naše volba. Ale pořád víc a víc je nám jasné, že pomoc nebo občasnou náhradu za nás dva potřebujeme. Bez toho se stejně neobejdeme. Třeba teď se po pěti letech chystáme na dovolenou do Chorvatska a během této doby budeme muset zavřít. Věříme, že se nám s tím podaří brzy něco udělat. Klika je, že zatím naštěstí netrpíme žádnou ponorkovou nemocí a práce nás baví. Pořád přemýšlíme, co budeme dělat, co změníme, upravíme, čím překvapíme. A jsme rádi, že k nám lidé chodí. Jsme za to moc vděční, věříme, že budou chodit pořád a bude jich přibývat.

LUKÁŠ HEJLÍK BYL VE ZLÍNĚ NADŠENÝ

Když v Comic Cone Foodtrucku zazvonil Aničce Maderové letos v únoru mobil, nemohla tušit, kdo volá. Že neznámé číslo patří české celebritě české gastronomie.

Volal Lukáš Hejlík, jehož dnes Češi možná znají více jako autora populární aplikace Gastromapa než jako herce.

„Volal, že jedou k nám, jestli prý ještě máme pro něho v nabídce něco dobrého. Shodou okolností jsme měli ten den snad dvě poslední porce. Tak jsme mu je připravili. Z jeho postřehů jsme měli radost. Chutnalo mu,“ vzpomíná Anička Maderová na Hejlíkovu návštěvu.

Co přesně tento český gastronaut, sám sebe označujíc jako „kulinářského brouka Pytlíka, který hodně cestuje po Česku a na základě četných návštěv hospod, restaurací, bister, kaváren a cukráren dává dohromady srovnání se svým vkusem“, o Comic Cone Foodtrucku napsal?

„Zlín, Comic Cone Foodtruck (návštěva 5.2.21) - jo, byla to pecka! Tahle krásná dvojice s truckem se superhrdiny dělá super věci. Dalo nám trochu práci je podle navigace ve Zlíně na ulici Kvítková najít, ale pak hurá! Hrají si s masem, omáčkami, barevnými bulkami, které jsou buď žluté po kurkumě, černé po sépii nebo červené po řepě, hrají si ale hlavně s recepturami, vyvážením i prezentací.

Le beef burger měl 13 hodin tažené hovězí, jablečné čatní, čedarový chips, creme fraiche řízlý s chimichuri, restovanou cibuli a domácí mayo. Apple-slaw pulled, kde bylo pro změny stejně dlouho tažené vepřové, to bylo pochopitelně šťavNatější, salát byl, jak říká název ze zelí a jablka, k tomu domácí BBQ i mayo a slanina.

Hranolky byly perfektní, smaží je na sádle, jen.. byly prosypané kořením, které dělá smoky efekt, to nám upřímně moc nesedí, ale to bude právě jen otázka osobních preferencí.“

Tolik hodnocení Lukáše Hejlíka. No, nekupte to!


SETKÁNÍ S HARRY POTTEREM

Možnost připravit dlabanec Harry Potterovi, to se nepoštěstí každému. Anička Maderová s Michaelem Mlýnkem tu příležitost dostali. A slavný herec Daniel Radcliffe je dokonce pochválil.

Součástí jejich dobrodružství s Comic Cone Foodtruckem nebyly jen festivalové akce a koncerty, ale občas dostali pozvánku, aby se svojí dodávkou přijeli nakrmit účastníky firemních večírků a setkání.

Tak se zlínští rodáci dostali k zakázce pro Produkční agentuře Stillking, které v Česku věnuje filmovým a servisním projektům pro české i zahraniční filmové produkce.

A právě Stillking v Praze zajišťovala natáčení s hvězdným Danielem Radcliffem, britským filmovým, divadelním a televizním hercem, který se proslavil především ztvárněním role Harryho Pottera v sérii stejnojmenných filmů o mladém čarodějnickém učni anglické spisovatelky Joanny Rowlingové

„Byl velice příjemný, přišel poděkovat za jídlo, pochválil, že mu chutnalo, vyfotil se s námi. Byl to příjemný zážitek, rádi vzpomínáme,“ říká Michael Mlýnek.

KAŽDÉ JÍDLO JE ORIGINÁL

Popisy jídel, které Anička s Michalem nabízí, lze bez nadsázky označit za regulérní gastronomické porno. Namátkou vybíráme:

Měkkoučká máslová brioška, bylinková majonéza, rukola, šťavnatý párek s čedarem a chipotle papričkama, masová salza a grilovaná kukuřice na másle se španělským chorizem, chilli a limetkou!

Hovězí klobáska bez dusitanů, domácí omáčka z pečených paprik, sýrová salsa s bylinkami, rukola s limetkou, restovaná cibulka, pepper mayo.

Vyzrálé hovězí v kombinaci se švýcarským sýrem, chutney se zkaramelizovanýni jablky, skvostná opečená slaninka, zlatá omáčka, pomerančová mayo a domácí dill pickles.

Autentické thajské červené chicken curry, s listy kafirové limety, přes kokosové mléko až po thajskou kari pastu česnek a chilli. Podávané s jasmínovou rýží, domácíma plackama, cukrovým hráškem, sezamem, ředkvemi, rajčátky a bylinkami

Těstoviny s krémovou omáčkou z čedaru, švýcarského sýra, zakápnuté chilli malinovým gelem a lanýžovým olejem. Posypané restovanou panko strouhankou, restovanou cibulkou, opečenou slaninou, jarní cibulkou, bylinkami a na vrchu s fialovou mrkví.

Sandwich s patnáct hodin taženými konfitovanými hovězími líčky na červeném víně, v měkkoučké briošce s krémovým coleslawem, domácím bramborovým chipsem, karamelizovanou cibulkou a bylinkami.

Apple-slaw Pulled Pork Burger. Boží žlutá nadýchaná máslová bunska, svěží salátek z červeného zelí, zeleného jablka, bylinek a limetky, 13 hodin pečené marinované trhané vepřové, naše švestková BBQ omáčka, restovaná cibulka, domácí mayo.