Nejnovější zprávy: ​VÁCLAV I. Žehnání Svatomartinského vína v Uherském Hradišti

Byznys

EV COMP slaví 20 let: Z Tečovic dodávají špičkové systémy měření a regulace po celé Evropě

E jako elektrika, V jako vzduchotechnika, Comp jako společnost. To vystihuje firmu EV COMP, s. r. o. sídlící v Tečovicích, kterou založili Pavel Mucha a Pavel Martinka. V tomto roce slaví dvacáté výročí své působnosti. Má za sebou více než dva tisíce realizací projektů pro stovky zákazníků.


Autor: Bára Havelková, archiv EV COMP

Jejich systémy měření a regulace využívá nespočet budov a průmyslových hal po celé republice i v zahraničí. Kromě této specializace firma dodává tepelná čerpadla a klimatizace, zabývá se také inteligentními elektroinstalacemi a fotovoltaikou. Vedle vysoké odbornosti a bohatých zkušeností nabízí maximální možnou kvalitu použitých zařízení a montážních prací za rozumnou cenu.

Počátky vzniku spolupráce sahají do 90. let, kdy Pavel Martinka začínal s elektromontážními činnostmi, a v roce 2005 se společně s Pavlem Muchou rozhodli založit společnost s ručením omezeným. Původní prostory ve Zlíně se skladem, kanceláří a výrobnou rozvaděčů jim postupně přestaly dostačovat, proto v roce 2019 nově vybudovali v Tečovicích vlastní provozovnu, která splňuje současné požadavky pro fungování úspěšné firmy.

„Nejdříve jsme se zaměřovali jen na řízení vzduchotechniky, k tomu jsme postupně přibírali další činnosti jako řízení kotelen a výměníkových stanic a později i klimatizace. Smyslem firmy bylo hned od začátku najít nejlepší technické, ale i ekonomicky úsporné řešení pro naše zákazníky,“ vysvětluje jednatel Pavel Martinka. Druhý z jednatelů Pavel Mucha dodává: „Postupem času se hlavní cíl společnosti primárně zaměřil na to, abychom byli pro zákazníka spolehlivým partnerem v našem oboru od začátku do konce. Tedy dodání komplexní služby od vstupní konzultace přes návrh řešení, tvorbu výrobní dokumentace, kompletní dodávky a montáž, oživení a zprovoznění až po revizní zprávy a následný záruční a pozáruční servis.“

„Cílem naší společnosti je spokojený zákazník, pro kterého budeme spolehlivým a dlouhodobým partnerem.“

Co v praxi znamená systém měření a regulace?

Pavel Mucha: Téměř každou budovu musíte vytápět, větrat, chladit a případně i zvlhčovat, což je poměrně energeticky náročné. Je potřeba to dělat efektivně, smysluplně a pro zákazníka i pohodlně, protože nikdo nechce být otrokem technologií. A právě pro všechny tyto technologické záležitosti dodáváme systémy měření a regulace. Tato zařízení se propojí a zajistí, aby v místnosti nebo objektu bylo takové prostředí, jaké má v daném čase být. Tím se optimalizují náklady na spotřebu energií.

Kdo je váš nejčastější zákazník?

Pavel Mucha: Snažíme se být zaměřeni na více oblastí v našem úzkém specializovaném oboru. Nejčastěji nás oslovují developeři, kteří staví průmyslové haly, hotely a jiné budovy. Další skupina zákazníků jsou státní firmy, kam dodáváme naši profesní část. K našim klientům patří také stavební a řemeslné firmy, dodavatelé vzduchotechnických zařízení, kotelen a dalšího vybavení.

Pavel Martinka: Co se týče počtu klientů, jsou to stovky, ale velkých stěžejních partnerů máme asi patnáct.

Kterým konkrétním objektům jste dodali vaše služby?

Pavel Mucha: Ve Zlínském kraji naše instalace používají například zámek Holešov, Univerzita Tomáše Bati, Barum, Austin Detonator a mnoho dalších. Podílíme se na projektech pro několik architektonických kanceláří, pro které dodáváme projektovou dokumentaci pro náš obor měření a regulace. Spolupracujeme s firmou CTP, největším developerem průmyslových hal v celé střední Evropě, jejichž zakázky realizujeme po celé republice od Aše přes Plzeň, Prahu, Brno až po Ostravu. Dále naše služby využil namátkou Gumotex Břeclav, Kulturní dům ve Strážnici nebo obchodní centrum ve Varnsdorfu.

Pavel Martinka: V Hranicích na Moravě jsme instalovali specifické technologie na čisté prostory pro výrobnu zdravotnických pomůcek. Obrací se na nás také instituce ze sociální sféry, třeba Alzheimer centrum v Ostravě nebo dům pro seniory v Liptálu. K častým zakázkám patří školní budovy.

Pavel Mucha: Podařilo se nám získat významnou zakázku; budeme se podílet na stavbě nové fakulty U1 Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, kam budeme dodávat systém měření a regulace, který bude řídit bezpečný a ekonomický chod celé budovy. Už se na tom začíná pracovat a realizace bude trvat asi rok.

Vaše kontrakty ale sahají i do zahraničí.

Pavel Mucha: Ano, pracujeme i na Slovensku a jednu unikátní zakázku jsme uskutečnili v Ázerbájdžánu. Byl to pilotní projekt, který se realizoval zhruba před dvanácti lety. Šlo o modulovou stavbu z několika kontejnerů se zařízením pro ropovod a plynovod. Naším úkolem bylo zajištění technologie pro udržení stálé teploty a vlhkosti uvnitř objektu. Demontovaný kontejnerový objekt putoval tři měsíce do hlavního města Baku, kde zůstal dalšího půl roku v celním skladu, protože nastal problém s odbavením. Když se náklad konečně dostal na ropnou plošinu a naši pracovníci to měli smontovat, zjistili, že je téměř všechno zničené. Takže to museli celé komplikovaně opravit a zprovoznit, což se nakonec povedlo.

Jaký je většinou průběh zakázky a jak dlouho trvá?

Pavel Martinka: Buď nás osloví klient už s konkrétním projektem, například se může jednat o nově postavenou budovu, kam máme naistalovat naše systémy. Takže podle zadání projekt naceníme a zrealizujeme. Další variantou je zákazník, který má problém se stávajícím zařízením, třeba špatně fungující vzduchotechnikou nebo kotelnou, a potřebuje vyřešit regulaci. To je pro nás nejlepší cesta, protože navrhneme technické řešení, zhotovíme projekt, vytvoříme software a zrealizujeme to.

Pavel Mucha: Doba trvání je individuální. Jsme schopní řešit i malé objednávky řádově do dvou set tisíc, například regulaci v malé kotelně máme hotovou za týden. Velké zakázky rozsahově až v desítkách miliónů mohou trvat rok nebo dva. Záleží na velikosti objektu, rozsahu prací a technologické náročnosti. Uvedu příklad – ve skladovací hale pro logistickou firmu je technologií málo a jde o poměrně jednoduchou instalaci. Jiné to je u výrobní haly se specifickými podmínkami, například při výrobě součástek pro roznětky automobilových airbagů musí být vnitřní prostředí nevýbušné a tomu je přizpůsobená celá specializovaná technologie.

„Ročně provedeme řádově až 100 různých instalací.“

Fungujete také jako výrobci zakázkových zařízení. Prozraďte, o co se jedná.

Pavel Martinka: Pro jednu zlínskou firmu vyrábíme malé rozvaděče s jednoduchou regulací pro řízení klimatizací. Tyto rozvaděče se instalují do serveroven a také kontejnerů mobilních operátorů. Dle informací jsou u koncových zákazníků instalované v Evropě i po celém světě.

Jakou kvalifikaci mají vaši zaměstnanci?

Pavel Martinka: Základ vzdělání mají vždycky v oboru elektro, ať už to jsou vyučení elektrikáři nebo vystudovali elektrotechnickou školu. Provádí klasické elektromontážní práce, ale většinou vysoce odbornou činnost v oboru měření a regulace. Dále máme inženýrské profese, což jsou projektanti a programátoři s vysokoškolským vzděláním v oboru automatizace budov. Zaměstnáváme patnáct stálých zaměstnanců a při rozsáhlejších zakázkách vypomáhají i externí firmy.

Pavel Mucha: Snažíme se fungovat ve formátu jakoby rodinné firmy, přestože nejsme příbuzní. Chceme vytvářet stabilní a příjemné prostředí všem našim zaměstnancům a spolupracovníkům.

V oboru elektro platí celá řada norem a předpisů. Jak to zasahuje do chodu firmy?

Pavel Martinka: Všeobecně obor elektro je na tom v tomto ohledu nejhůř ze všech, jiná řemesla nemají tolik požadavků na svoji činnost tak jako my. Základní normy platí stále, ale prochází vývojem a tomu se musíme přizpůsobovat. Takže veškeré zásadní změny a doplňky hlídáme a kontrolujeme. Samozřejmě absolvujeme pravidelná školení na vyhlášku a bezpečnost práce.

Pavel Mucha: Technici dělají práci zodpovědně a pečlivě, jen se na to nabaluje víc a víc zbytečných administrativních úkonů. Kolikrát se musí dodržovat nesmyslné předpisy na stavbách, opakovaně odevzdávat štos dokumentace. Je to byrokratická zátěž.

EV COMP dokáže řešit i automatizace rodinných domů. Jak moc se systémy liší od instalace v komerčních objektech?

Pavel Mucha: V principu používáme pro rodinné domy stejné systémy jako pro velké objekty. I když náš hlavní nosný program jsou systémy měření a regulace v průmyslových objektech, občas se na nás s důvěrou obrátí někdo z okruhu našich zákazníků a přeje si vyřešit domácnost a zautomatizovat dům. Rádi mu vyjdeme vstříc a nabídneme řešení.

Ovlivňují činnost firmy nové vývojové tendence vašeho oboru?

Pavel Martinka: Sledujeme trendy, které se na světovém trhu s automatizacemi nabízí. My se snažíme na ně reagovat a přizpůsobit se. Řekl bych, že v oboru elektro a automatizace už bylo vše základní vymyšleno, jen se to zdokonaluje a zpřesňuje, ale princip zůstává v podstatě stejný.

Pavel Mucha: Naše firma ani žádná konkurence nemůže určovat trend. Od toho jsou globální technologičtí giganti, kteří stanovují směřování automatizace budov. My umíme jejich zařízení implementovat, pravidelně se seznamujeme s novinkami, abychom dokázali klientům nabídnout co nejaktuálnější řešení. Snažíme se jim dát přidanou hodnotu, která pramení z naší dlouholeté praxe.

Promítá se ve vašich zakázkách zdražení energií?

Pavel Mucha: Zaznamenali jsme nový druh poptávky, kdy klienti požadují do systému měření a regulace také měření spotřeby, a to ve větší míře, než tomu bylo dříve. V současnosti chtějí mít lidé data z měřičů posbírané smysluplně a učí se s nimi pracovat.

Jak moc se v této souvislosti projevuje zájem o fotovoltaické elektrárny?

Pavel Mucha: Je to takový trend, který svým způsobem do naší činnosti zapadá. Když přišla energetická krize, zkusili jsme fotovoltaiku nainstalovat na vlastní provozní budově i u nás doma, kde jsme si fungování otestovali. Fotovoltaika má svá specifika, je potřeba je znát a umět nabídnout klientovi dobré řešení. Tak jako u automatizace rodinných domů se s tímto požadavkem na nás obracejí většinou stálí klienti.

Ve kterém období jste nejvytíženější?

Pavel Martinka: Jsme vázaní částečně na stavebnictví, částečně na investory. Všeobecně je ve stavebnictví přes zimu útlum, řeší se projekty a stavební povolení. Nejvíc se staví přes léto a my nastupujeme na realizaci vždy po dokončení hrubé stavby. Největší nápor je na podzim, kdy se začíná topit, zprovozňují se jednotlivá zařízení a naše regulace musí začít fungovat.

Je pro vás těžké obstát před konkurencí?

Pavel Mucha: V poslední době je poměrně těžké v konkurenčním boji obstát, protože hodně zákazníků pořád ještě řeší jenom cenu. Pokoušíme se dělat všechno v co nejvyšší možné kvalitě, takže nemůžeme být za všech okolností vždy nejlevnější. Na druhou stranu, i když naši firmu nepropagujeme nijak aktivně, sotva stíháme dodávat služby zákazníkům, kteří nás oslovují s poptávkami sami. Soustředíme se primárně na to odvést co nejlepší práci a věříme tomu, že si nás pak práce najde sama.

Pavel Martinka: Osvědčilo se nám, že nás lidé oslovují na základě doporučení od spokojeného klienta. To je pro nás nejlepší reklama.

„Když o našem zákazníkovi několik let nevíme, znamená to pro nás informaci, že je s naším dílem spokojený a všechno správně funguje.“

EV COMP, s. r. o.

  • Komplexní dodávky systémů měření a regulace a automatizace budov.
  • Firma založená v roce 2005 sídlí v Tečovicích u Zlína.
  • www.evcomp.cz

Jednatelé:

PAVEL MUCHANarozen v roce 1982, žije v Tečovicích, je ženatý, má dvě děti.Záliby: cyklistika, crossfit.

PAVEL MARTINKANarozen v roce 1970, žije ve Zlíně, je ženatý, má dvě děti.Záliby: hudba, sport, turistika.