Nejnovější zprávy: Knihotrh ve Zlatém jablu pomůže opuštěným zvířatům Přístaviště na Baťově nabízí grilovačku. Grill point rozjíždí služby už v květnu

Byznys

Bystřický TON má nový úhel pohledu. Spolupracuje s dvojicí designérů z Německa

Unikátní ohýbané židle i nábytek z Bystřice pod Hostýnem zná celý svět. TON po dlouhé generace drží vlastní tradici, zároveň reaguje na moderní dobu. Aktuálně i díky spolupráci s německými designéry.


Autor: Honza Zima, Martin Chum

Co může přinést spojení staleté tradice bystřické společnosti (založena 1861) s moderními designéry? Odpovědí je nová kolekce P.O.V., vycházející z principu tvarově jednoduchých a nadčasových produktů. V tomto konkrétním případě jde o desítky různých variant stolů na centrální podnoži, které doplňuje stohovatelná stolička. Modulární systém je vhodný skoro do všech typů interiérů, název Point of View odkazuje na organickou podnož, která díky oblému trojúhelníkovému tvaru působí jedinečně z každého úhlu pohledu.

„Hlavním cílem bylo navrhnout stoly, které sednou stávajícím produktům společnosti a zároveň přinesou do portfolia něco nového. Kónická podnož kontrastuje s jemnými liniemi ohýbaného nábytku,“ popsal designér Sebastian Schneider. „Mimo to jsme chtěli vyvinout produkty, které budou fungovat v různých prostorách – restauracích, kancelářích i domovech,“ dodal Florian Kallus.

Vývoj kolekce trval téměř dva roky a začal návštěvou továrny, která oba milovníky dřeva nadchla vysokým podílem ruční práce a precizním řemeslným zpracováním produktů. „Oba designéři pocházejí z tesařských rodin, díky čemuž rozumí materiálu a technologickým postupům. Z celého procesu spolupráce, který obohatil obě strany, jsem měl velmi dobrý pocit,“ řekl Alexander Gufler, art director TONu, pod jehož dohledem kolekce vznikla.

Německé duo tvořené Florianem Kallusem a Sebastianem Schneiderem bylo založeno v roce 2011 v Kolíně nad Rýnem. Pracují v oblasti designu nábytku a svítidel. Klíčem jejich tvorby je diskuse a spolupráce, propojují tradiční řemeslo a inovativní technologická řešení. Zároveň se vždy snaží najít symbiózu mezi funkčností, přímočarostí a krásou.

Otázka směřující k současnosti. Studio nebo home-office?

Florian: Naše filozofie je založena na spolupráci a předávání zkušeností. Proto preferujeme práci ve studiu, mimochodem, nikdy tam nechybí kvalitní káva a domácí sušenky a i to tvoří kus dobré atmosféry. Zároveň se rádi vypravíme i za jeho hranice, za našimi klienty. Osobní kontakt upevňuje vztahy v rámci firmy i mimo ni.

Sebastian: Pro mě je studio podstatné i z hlediska lidí, kteří u nás působí. Díky tomu, že se doplňujeme a společně řešíme projekty tváří v tvář, vznikají v reálném čase dobré nápady.

A co vaše kreativita, odvíjí se od prostředí, ve kterém pracujete či žijete?

Sebastian: Jednoznačně ano. Pocit z místa, kde trávíme víceméně všechen náš čas, ovlivňuje to, jak se cítíme a také samozřejmě naši výkonnost a tvorbu.

Florian: Určitě souhlasím. Zároveň jsou jisté rozdíly mezi studiem a domovem. Pracovní prostředí je pro mě čistým papírem, nejsou tam prvky, které ubírají pozornost. Doma mám rád designové kousky a umění v prostoru, samozřejmě taky věci, ke kterým mám osobní vztah a vzpomínky. Na obou místech je však podstatné přirozené světlo. Čím víc ho je, tím lépe.

Floriáne, zmínil jste, že máte rád designové kousky u sebe doma. Kterého designera obdivujete?

Florian: Jsou to bratři Castiglioni. Vždy mě překvapí inteligence, kterou do svých produktů dostávali v každém detailu.

Sebastian: Já mám rád práci Vica Magistretti, každý kousek je výjimečný, nicméně stále nadčasový a komerční zároveň. Vytvořit design, který spojuje tyto tři atributy, není vůbec jednoduché.

Oba jste uvedli Italy, kteří působili ve stejném časovém období. Jak fungujete jako dvojice při navrhování produktů?

Florian: Hodně se bavíme, diskutujeme nad daným tématem a někdy se dokonce i hádáme! Samozřejmě, že jen v určitých mezích. Naše diverzita však dokáže přinést různé úhly pohledu na danou tématiku. Věříme, že právě to posouvá všechny produkty, které tvoříme.

Sebastian: Domnívám se, že naší silnou stránkou je také to, že se Florian soustředí na produkt jako celek. Já rád řeším detaily a jeho technické provedení.

Máte vysněný produkt, který byste chtěli navrhnout?

Sebastian: Je jich stále nespočetné množství, no ale myslím si, že se shodneme na židli k psacímu stolu. Židle je náročná z hlediska komplexnosti a detailů, které designer navrhuje, zároveň jsou její součástí technické věci, které já osobně miluji.

Díváte se při tvorbě také na materiály a jejich budoucnost?

Florian: Určitě ano. Věřím, že se budou v budoucnu využívat s větším vědomím a rozvahou. O recyklování a jejich znovu použití se v této době už asi nemusíme bavit. Základem je též méně produktů v lepší kvalitě. Už to je obrovský krok směrem vpřed, dnes si to však mnoho lidí ještě neuvědomuje, a proto nerozvážně nakupuje produkty nízké kvality.

Jakými produkty se rádi obklopujete a nevzdali byste se jich?

Sebastian: Cyklistických kol. Všech tvarů, druhů. Proč jste si vlastně vybrali práci designéra? Lákala vás prestiž nebo jste chtěli tvořit věci, které budou měnit tento svět k lepšímu?

Florian: Pro mě to bylo skloubení materiálu, designu a technologií – je fascinující, jak z určité hmoty vznikne výsledný kousek.

Sebastian: Myslím, že pro oboje. Najít zaměstnání, které vás naplňuje po obsahové i finanční stránce je to nejlepší, co se vám může stát? Nám se to naštěstí podařilo.

Co je největší výzvou pro designéry v současnosti?

Florian: Komplexnost. Musí být nejen dobří v kreativní části procesu práce, měli by taky znát technickou stránku a vědět, jakým způsobem dostat produkt do finální podoby. Mimo jiné se musí pohybovat v byznysu a ideálně i marketingu.

Čím byste byli vy, pokud byste se nestali designéry?

Florian: Myslím, že bych vyráběl vůně. Mám velmi senzitivní čich, který je na to jako stvořený.

Sebastian: Ve svých deseti letech jsem poslal do Walt Disney svoje kresby. Jejich odpověď zněla, že jsem talentovaný a mám se k nim vrátit po dvaceti letech s určitými zkušenostmi. Pravděpodobně bych tedy dnes kreslil komiksy.