Nejnovější zprávy: Zahrada Věžky 2025: Květinová expozice inspirovaná Dantem Křtiny lvíčat a Den Země v Zoo Zlín: Zažijte výjimečný den plný zábavy

Společnost

Boty jako umění, věda i inovace: Zlín píše budoucnost obuvnického designu

ZLÍN BYL VŽDY MĚSTEM BOT, ALE DNES TU NEVZNIKAJÍ JEN KLASICKÉ PÁRY – TVOŘÍ SE TU BUDOUCNOST OBUVNÍHO DESIGNU. ATELIÉR DESIGN OBUVI NA UTB PROPOJUJE ŘEMESLO S NEJMODERNĚJŠÍMI TECHNOLOGIEMI, UDRŽITELNOSTÍ A ODVAHOU MĚNIT ZAŽITÉ POSTUPY.


Autor: Dalibor Glück

Ráno si nazujete boty a vyrazíte do světa. Přemýšlíte ale někdy nad tím, jaké technologie, procesy a inovace se skrývají za jedním párem obuvi? Kolik rukou na nich pracovalo, kolik kreativity se v nich odráží?

Ateliér Design obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukazuje, že bota může být mnohem víc než jen módní doplněk – může být uměleckým dílem, technologickým experimentem i ekologickým manifestem.

V srdci Zlína, kde se kdysi zrodilo obuvnické impérium Baťa, dnes mladí návrháři přetvářejí tradiční řemeslo v moderní design propojený s pokročilými technologiemi. Studenti tu nejen kreslí návrhy, ale také pracují s biomechanikou, zkoumají ekologické materiály, experimentují s 3D tiskem a spolupracují s výrobními firmami. „Naším cílem není tvořit design do vitríny. Chceme, aby studenti vytvářeli boty, které budou reálně nositelné a udržitelné,“ říká MgA. Jana Kotikov, vedoucí ateliéru.

Zlín: Město bot a inovací

Zlín a obuv – to je příběh, který se začal psát před více než stoletím, když mladý podnikatel Tomáš Baťa proměnil rodinnou firmu v celosvětovou značku. Baťa přinesl průmyslovou revoluci do obuvnictví, vybudoval moderní město, školy i celé tovární komplexy a jeho odkaz dodnes formuje nejen výrobu, ale i přístup k designu.

Po roce 1989 se situace změnila a tradiční obuvnická výroba ve Zlíně prošla těžkým obdobím. Byla to právě Univerzita Tomáše Bati, která pomohla zachovat know-how a předat ho nové generaci. Ateliér Design obuvi se nezaměřuje jen na kreslení bot, ale propojuje historické dědictví s inovacemi, které mohou změnit celý průmysl.

„Naším cílem není jen naučit studenty navrhovat hezké boty, ale vychovávat odborníky, kteří rozumí celému procesu – od prvního náčrtu až po hotový produkt. Absolventi odcházejí s komplexními znalostmi nejen obuvnického řemesla, ale i udržitelných materiálů a moderních technologií. Díky tomu nacházejí uplatnění nejen v tradičním obuvnickém průmyslu, ale prosadí se i jako nezávislí designéři, členové vývojových týmů, zakladatelé vlastních značek nebo inovátoři, kteří mění pravidla hry v oblasti výroby obuvi,“ vysvětluje Jana Kotikov.

Od skici k finální podobě boty

Navrhnout botu není jen otázkou estetiky. Každý designér musí myslet na ergonomii, biomechaniku a funkčnost. „Papír snese všechno, ale noha ne,“ říká Kotikov a zdůrazňuje, že studenti musí pochopit technologické procesy výroby, aby jejich návrhy byly reálně použitelné.

Každý model boty prochází komplexním vývojovým cyklem. Nejprve studenti analyzují trendy, potřeby zákazníků a funkční požadavky. Inspiraci hledají v historii, sportu, přírodě nebo architektuře. Poté přichází na řadu skicování a digitální modelování, kde studenti využívají profesionální softwary.

Následuje výroba prototypu. Díky CNC strojům, laserovým řezačům a 3D tisku mohou studenti testovat, jak jejich boty fungují v praxi. „Nejde jen o to, aby bota držela pohromadě. Musí být pohodlná, funkční a splňovat technologické požadavky výroby,“ uvádí Kotikov.

Hotové modely pak studenti prezentují na výstavách, veletrzích nebo přímo obuvnickým firmám. Jejich návrhy pak mohou končit ve výrobě.

Úspěšným projektem je například rozsáhlá výstava Boty. Odraz tradice, která je vyvrcholením společného projektu Etnografického ústavu Moravského zemského muzea a Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Cílem je představit veřejnosti málo známý a dosud samostatně nevystavený fond tradiční a dobové módní obuvi ze sbírky etnografického ústavu a jím inspirované tvůrčí výstupy studentů všech ročníků ateliéru Design obuvi. Na realizaci výstavy, katalogu a doprovodného programu se nemalou měrou podílel také ateliér Tvorba prostoru, ateliér Grafický design, ateliér Arts Management a Kabinet teoretických studií FMK UTB.

Boty budoucnosti: 3D tisk, recyklace a biomateriály

Zlínský ateliér sleduje nejmodernější trendy v designu a výrobě obuvi. 3D tisk bot už dávno není sci-fi. Studenti ve spolupráci se společností 3Dees Industries vytvořili kolekci obuvi, kde byly podešve vytištěny metodou práškového 3D tisku z recyklovaných materiálů. „Vzniklo 9 párů obuvi a jsem potěšena, že mohu zmínit, že za tento projekt s názvem ShoeCrafters 3D už zlínský obuvnický ateliér sklidil první úspěchy v mezinárodní soutěži,“ přibližuje vedoucí ateliéru.

Ateliér ale spurtuje dál a nezastavuje se před dalšími výzvami. Experimentuje i s dalšími inovacemi, jako jsou například biomateriály. Pracuje s materiály jako jsou mylo, malai nebo vegea, které nahrazují tradiční kůži a plasty přírodními alternativami.

„Malai je biohmota z kokosového mléka, mylo je materiál na bázi houbového vlákna, vegea pak veganská kůže vyrobená z vedlejších produktů vinařství. Udržitelnost není jen módní slovo. Je to směr, kterým se obuvnictví musí vydat. Naši studenti pracují s inovativními materiály, které nejen dobře vypadají, ale i šetří přírodu,“ uvádí Jana Kotikov.

Když studentské boty míří do výroby

Studium v ateliéru není zaměřeno jen na tzv. projekty do šuplíku. Studenti pravidelně spolupracují s obuvnickými firmami. Mají možnost absolvovat stáže a podílejí se tak na vývoji reálných produktů.

Například ve spolupráci s firmou AGD Print vytvořili studenti návrhy obuvi vyrobené z odpadních materiálů z automobilového průmyslu. Výsledkem byly nejen stylové a funkční výrobky, ale i projekt, který ukázal, že recyklace a udržitelnost mohou být trendem budoucnosti.

„Chceme, aby naši studenti měli reálné zkušenosti s průmyslem. Studium není zaměřeno jen nakrásné návrhy obuvi, klademe důraz na pochopení celého výrobního procesu,“ vysvětluje Kotikov.

Budoucnost obuvi: digitalizace, ekologie a inovace

Budoucnost ateliéru Design obuvi se nese ve znamení inovací, technologií a mezinárodního propojení. Digitální design, udržitelnost a globální spolupráce se stávají klíčovými pilíři dalšího směřování.

Jedním z hlavních cílů je ještě užší propojení s technologickými firmami. Digitální návrhy, 3D modelování a nové metody prototypování se stávají standardem obuvního průmyslu, a proto se studenti budou stále více učit pracovat s pokročilými softwary a moderními výrobními postupy.

Důležitou výzvou je i vývoj nových udržitelných materiálů. Obuvnický průmysl čelí rostoucím požadavkům na ekologickou výrobu, a tak se ateliér aktivně zapojuje do hledání alternativních materiálů, které by mohly nahradit tradiční suroviny. Experimenty s biomateriály, recyklovanými komponenty a ekologickými procesy jsou stále častější součástí studentských projektů.

Důležitým aspektem je také zapojení do mezinárodních soutěží a výstav. Talentovaní studenti dostávají možnost prezentovat své nápady v globálním měřítku, navazovat spolupráce a získávat cenné zkušenosti na prestižních akcích.

„Naši studenti nejsou jen budoucí návrháři. Jsou to tvůrci trendů, kteří mohou změnit obuvnický průmysl. A právě o to se snažíme,“ uzavírá Jana Kotikov, vedoucí ateliéru.

Až si příště obujete boty

Až budete opět nazouvat boty, možná si na chvíli vzpomenete, že za nimi stojí nejen stroje a výrobní linky, ale také hodiny skicování, testování a hledání dokonalého propojení estetiky a funkčnosti. A kdo ví – možná jednou budete nosit boty, které navrhli studenti ateliéru Design obuvi na UTB.

JANA KOTIKOV

  • Vedoucí ateliéru Design obuvi FMK UTB, designérka, inovátorka a mentorka budoucích obuvních tvůrců.
  • Designérka, modelářka a odbornice na obuvnické technologie, která své znalosti a vášeň pro řemeslo předává studentům ateliéru Design obuvi na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Po dokončení studia v roce 2014 nastoupila jako aplikační inženýrka ve firmách Delcam a Autodesk, kde se věnovala podpoře softwaru pro tvorbu obuvnických kopyt, digitálnímu designu a 2D konstrukci. Následně se její kariéra rozvíjela v soukromých obuvnických firmách, kde působila osm let. Mezi značky, se kterými spolupracovala, patří DZO, Fare, RAK, Vasky, Plove a Zkama.
  • V obuvním průmyslu si prošla širokým spektrem pozic – od modelářky a designérky obuvi přes nákupčí obuvnických materiálů až po prodej strojů pro výrobu obuvi. Absolvovala odborné školení v programu CADCobbler ve společnosti Classi CAD, který dnes na univerzitě sama vyučuje.
  • Kromě pedagogické činnosti je aktivní i ve výzkumu a odborném poradenství, působí jako členka revizní komise České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) a propojuje ateliér s obuvnickým průmyslem i nejnovějšími technologiemi. Její znalosti a zkušenosti nejen formují studenty, ale pomáhají i udržovat a modernizovat českou obuvnickou tradici ve Zlíně.
  • „Nechci studentům předávat jen teorii. Zaměřuji se hlavně na praktické zkušenosti, které jsem sama nasbírala v průmyslu. Mojí vizí je vychovávat tvůrce, kteří nebudou jen kreslit návrhy, ale budou rozumět celému procesu – od první skici až po reálný produkt, který obstojí na trhu.“